DWMED

Breadcrumbs



przebieg fazy fotosyntezy niezależnej od światła

Główną funkcją enzymu RuBisCO (karboksylaza/oksygenaza rybulozo1,5bisfosforanowa) jest przyłączanie dwutlenku węgla do rybulozo1,5bisfosforanu (RuBP) w cyklu Calvina. Jednak w wysokiej temperaturze i przy wysokim stężeniu O2 znacznie wzrasta aktywność RuBisCO polegająca na przyłączaniu tlenu do RuBP, co daje początek fotooddychaniu. Skutkiem tego procesu jest znaczne zmniejszenie wydajności wiązania CO2 przez roślinę.

U roślin rejonów tropikalnych i subtropikalnych przeprowadzających fotosyntezę typu C4 proces fotooddychania jest ograniczony. Jest to związane z dwustopniowym mechanizmem wiązania dwutlenku węgla. Pierwotna asymilacja CO2 z wytworzeniem szczawiooctanu zachodzi w komórkach mezofilu, natomiast włączanie CO2 do cyklu Calvina zachodzi w komórkach pochwy okołowiązkowej. U niektórych roślin C4 w komórkach pochwy okołowiązkowej nie ma fotosystemu II (PS II).


Na schemacie przedstawiono w uproszczeniu przebieg fazy fotosyntezy niezależnej od światła (fazy ciemnej) u roślin C4.

Uwaga: nie zachowano stechiometrii przedstawionych reakcji.

przebieg fazy fotosyntezy niezależnej od światła

1. Podaj nazwy etapów cyklu Calvina oznaczonych na schemacie literami A, B i C.

A.

B.

C.

 

2. Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź A, B albo C oraz odpowiedź 1., 2. albo 3.

Literą X na schemacie oznaczono

 

przebieg fazy fotosyntezy niezależnej od światła

 

3. Oceń, czy poniższe stwierdzenia dotyczące fotosyntezy typu C4 są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F jeśli jest fałszywe.

przebieg fazy fotosyntezy niezależnej od światła

4. Wykaż związek między ograniczeniem procesu fotooddychania u roślin C4 a:

1. dwuetapowym mechanizmem wiązania dwutlenku węgla

2. brakiem PS II w komórkach pochew okołowiązkowych.


wpływ intensywności oświetlenia na zawartość chlorofilu w liściach

Aby sprawdzić wpływ intensywności oświetlenia na zawartość chlorofilu w liściach storczyka Phalaenopsis ‘Edessa’, przeprowadzono doświadczenie składające się z dwóch etapów opisanych poniżej.

Etap 1. dziesięć niekwitnących roślin uprawiano przez dwa miesiące w pomieszczeniu o stałej temperaturze 28 °C i wilgotności względnej 75%. Liście roślin były oświetlane przez 12 godzin dziennie światłem o intensywności 100 μmol fotonów m2 s1.


Etap 2. następnie rośliny podzielono na dwie grupy (LL i HL) liczące po pięć roślin. Przez 10 tygodni liście roślin były oświetlane przez 12 godzin dziennie:

w grupie LL słabym światłem (intensywność oświetlenia 50 μmol fotonów m2 s1)

w grupie HL silnym światłem (intensywność oświetlenia 200 μmol fotonów m2 s1).


W pierwszym dniu 1. tygodnia oraz w ostatnim dniu 4., 6. i 10. tygodnia trwania drugiego etapu doświadczenia pobrano próbki liści z obu grup roślin w celu określenia zawartości chlorofilu w przeliczeniu na powierzchnię liścia. Wyniki pomiarów przedstawiono na poniższych wykresach AD.

 

wpływ intensywności oświetlenia na zawartość chlorofilu w liściach

1. Oceń, czy dokończenia poniższego zdania prawdziwe. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F jeśli jest fałszywe.

W ostatnim dniu trwania drugiego etapu doświadczenia

wpływ intensywności oświetlenia na zawartość chlorofilu w liściach


2. Określ, w jakim celu w pierwszym etapie doświadczenia wszystkie rośliny były uprawiane w takich samych warunkach środowiskowych.

 

3. Określ, w jakim celu wykonano pomiary zawartości chlorofilu w pierwszym dniu trwania drugiego etapu doświadczenia.








Spis wszystkich lekcji wykładowych platformy PALLADIUM

Poniżej znajdziesz linki do poszczególnych poukładanych chronologicznie lekcji z chemii. Zaproponowana kolejność przyswajania materiału pozwoli Ci lepiej usystematyzować wiedzę z uwagi na ścisłe powiązania między poszczególnymi działami. Aby wejść do wybranej lekcji kliknij interesujący Cię temat zapisany czcionką w kolorze zielonym. Dodatkowe lekcje tematyczne znajdują się na końcu spisu.

 

Mol, masa molowa, mieszanina i związek chemiczny

TEMAT I. Wykład: stechiometria, część 1 – podstawowe zależności

TEMAT I. Wykład: stechiometria, część 2 – mieszaniny i związki chemiczne

 

Atom, cząsteczka, układ okresowy pierwiastków chemicznych

TEMAT II. Wykład: podstawy chemii, część 1 – budowa układu okresowego pierwiastków chemicznych

TEMAT II. Wykład: podstawy chemii, część 2a – budowa atomu – nuklidy

TEMAT II. Wykład: podstawy chemii, część 2b – budowa atomu – konfiguracje elektronowe pierwiastków oraz liczby kwantowe

TEMAT II. Wykład: podstawy chemii, część 3a – wiązania chemiczne, oddziaływania międzycząsteczkowe, kryształy

TEMAT II. Wykład: podstawy chemii, część 3b – hybrydyzacja, budowa przestrzenna drobin

 

Chemia pierwiastków bloków s oraz p

TEMAT III. Wykład: chemia nieorganiczna, część 1 – wodór oraz wodorki pierwiastków bloków s i p

TEMAT III. Wykład: chemia nieorganiczna, część 2 – tlen oraz tlenki pierwiastków bloków s, p i d

TEMAT III. Wykład: chemia nieorganiczna, część 3 – wodorotlenki i zasady

TEMAT III. Wykład: chemia nieorganiczna, część 4 – kwasy

TEMAT IV. Wykład: sole oraz procesy hydrolizy w ich wodnych roztworach

 

Stężenie oraz rozpuszczalność substancji

TEMAT V. Wykład: woda, roztwory wodne, stężenie i rozpuszczalność substancji

 

Termodynamika oraz statyka chemiczna

TEMAT VI. Wykład: termodynamika oraz statyka reakcji chemicznych, część 1 – efekty energetyczne procesów

TEMAT VI. Wykład: termodynamika oraz statyka reakcji chemicznych, część 2 – kinetyka chemiczna

TEMAT VI. Wykład: termodynamika oraz statyka reakcji chemicznych, część 3 – równowagi chemiczne, reguła przekory

 

Równowagi w roztworach wodnych

TEMAT VII. Wykład: równowagi w roztworach wodnych, część 1 – prawo rozcieńczeń Ostwalda, pH, iloczyn rozpuszczalności, bufory

TEMAT VII. Wykład: równowagi w roztworach wodnych, część 2 – wskaźniki pH, miareczkowanie, przewodnictwo roztworów elektrolitów

 

Procesy redoks, pierwiastki bloku d

TEMAT VIII. Wykład: procesy redoks, część 1 – reakcje redoks, bilans jonowo-elektronowy

TEMAT VIII. Wykład: procesy redoks, część 2 – pierwiastki bloku d

TEMAT IX. Wykład: elektrochemia, część 1 – półogniwa i ogniwa chemiczne, korozja elektrochemiczna

TEMAT IX. Wykład: elektrochemia, część 2 – elektroliza

 

Chemia organiczna

TEMAT X. Wykład: wstęp do chemii związków organicznych

TEMAT X. Wykład: węglowodory, część 1 – alkany oraz cykloalkany, węglowodory nasycone

TEMAT X. Wykład: węglowodory, część 2 – alkeny oraz alkiny, alifatyczne węglowodory nienasycone

TEMAT X. Wykład: węglowodory, część 3 – węglowodory aromatyczne

TEMAT X. Wykład: co w silniku stuka? Czyli czego o liczbie oktanowej nie wiecie, a boicie się o nią zapytać…

TEMAT XI. Wykład: halogenopochodne węglowodorów

TEMAT XII. Wykład: hydroksylowe pochodne węglowodorów, część 1 – alkohole

TEMAT XII. Wykład: hydroksylowe pochodne węglowodorów, część 2 – fenole

TEMAT XIII. Wykład: aldehydy i ketony

TEMAT XIV. Wykład: kwasy karboksylowe

TEMAT XV. Wykład: mydła, estry, tłuszcze

TEMAT XVI. Wykład: aminy i amidy

TEMAT XVII. Wykład: izomeria optyczna

TEMAT XVIII. Wykład: polimery i tworzywa sztuczne

TEMAT XIX. Wykład: biocząsteczki, część 1 – aminokwasy, peptydy, białka

TEMAT XIX. Wykład: biocząsteczki, część 2 – cukry, glikozydy

TEMAT XX. Wykład: podstawy spektroskopii oraz widma

 

Dodatkowe lekcje tematyczne:

Wykład: struktura cząsteczki związku organicznego a temperatura wrzenia

Wykład: przewidywanie kierunku przebiegu reakcji chemicznej

Wykład: odróżnianie oraz identyfikacja substancji chemicznych





Paginacja