Fragment tej lekcji, w którym przedstawiono metodę bilansu jonowo-elektronowego dla reakcji biegnącej w środowisku kwasowym dostępny jest nieodpłatnie w postaci tego nagrania:
Podczas wykładu omówione zostały zagadnienia związane z procesami utleniania oraz redukcji.
Film podzielony jest na rozdziały. Możesz wybrać dowolny z nich, klikając na pasek postępu w odtwarzaczu.
0:00 Wstęp
0:29 Zdolności utleniające oraz redukujące pierwiastków a położenie w układzie okresowym
2:51 Pojęcie stopnia utlenienia, stopnie utlenienia pierwiastków chemicznych
4:59 Minimalny stopień utlenienia pierwiastka
6: 44 Maksymalny stopień utlenienia pierwiastka
9:43 Przypisywanie stopni utlenienia pierwiastkom na podstawie wzorów strukturalnych
16:39 Czym są procesy utleniania oraz redukcji?
19:24 Zapis równań reakcji redoks, pojęcie utleniacza oraz reduktora
23:23 Reakcja dysproporcjonacji oraz dysmutacji
25:55 Reakcja synproporcjonacji
26:57 Do czego utleniają się „popularne” reduktory?
34:00 Bilans jonowo-elektronowy w środowisku kwasowym
42:34 Bilans jonowo-elektronowy w środowisku zasadowym
50:06 Bilansować jonami H+ czy OH–?
54:42 Moc utleniaczy oraz reduktorów, potencjał standardowy redoks
58:44 Przewidywanie kierunku przebiegu reakcji redoks
Po obejrzeniu tej lekcji należy zapoznać się z następującymi artykułami:
1. Przypisywanie wartości stopni utlenienia pierwiastkom w związkach organicznych.
2. Bilans jonowo-elektronowy bez wykorzystania wartości stopni utlenienia pierwiastków chemicznych.
3. Wypieranie miedzi przez glin.
4. Zrób to sam – octan miedzi(II). Opis doświadczenia oraz jego fizykochemiczna analiza.
Czas trwania wykładu: 1 godzina 2 minuty 35 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).