Fragment lekcji, w którym omówiony został wpływ ciśnienia na położenie stanu równowagi reakcji biegnącej w układzie jednorodnym dostępny jest tym linkiem:
Podczas tego wykładu omówione zostały zagadnienia związane z procesami równowagowymi.
Tematyka wykładu:
– pojęcie reakcji odwracalnej,
– stan równowagi dynamicznej i jego konsekwencje,
– pojęcie stałej równowagi chemicznej, prawo działania mas Guldberga-Waagego
– relacje między stałymi równowag reakcji biegnącej w prawą stronę oraz reakcji do niej odwrotnej,
– stała równowagi w układach homogenicznych oraz heterogenicznych,
– sposoby wyrażania stałej równowagi reakcji chemicznej,
– iloraz reakcji chemicznej,
– tabela bilansu materiałowego,
– przesunięcie stanu równowagi reakcji, reguła przekory Le Chateliera-Brauna,
– czynniki wpływające na położenie stanu równowagi reakcji chemicznej z uwzględnieniem układów jednorodnych oraz niejednorodnych,
– reguła przekory w praktyce (przemysł chemiczny).
Pewnym rozszerzeniem wykładu jest dostępny pod poniższym linkiem artykuł:
Zmiana ciśnienia w reakcjach równowagowych, biegnących z udziałem reagentów gazowych
Czas trwania wykładu: 52 minuty 50 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).
Podczas tego wykładu omówione zostały zagadnienia związane z procesami równowagowymi w roztworach wodnych.
Tematyka wykładu:
– klasyfikacja elektrolitów na mocne oraz słabe,
– teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Lewisa oraz Brønsteda,
– pojęcie stopnia oraz stałej dysocjacji elektrolitu,
– zależność stopnia dysocjacji od stężenia molowego różniących się mocą roztworów elektrolitów,
– prawo rozcieńczeń Ostwalda,
– moc kwasów oraz zasad Brønsteda – kolejność reakcji kwasów z zasadami oraz zasad z kwasami,
– iloczyn jonowy wody oraz autodysocjacja związków chemicznych,
– skala pH, zależność między wartością pH, a stężeniem molowym roztworów kwasów różniących się mocą,
– dysocjacja kwasowa oraz hydroliza anionowa w roztworach wodorosoli,
– iloczyn rozpuszczalności, warunki strącenia osadu,
– rozpuszczalność molowa,
– efekt wspólnego jonu,
– kolejność strącania osadów,
– twardość wody,
– roztwory buforowe.
Po obejrzeniu tej lekcji należy zapoznać się z następującymi tutorialami oraz artykułami:
1. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
2. Zależność między stopniem dysocjacji i wartością wyrażenia Co/K.
6. Równowagi jonowe z udziałem wodorotlenku cynku.
Czas trwania wykładu: 1 godzina 37 minut 19 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).
Podczas tego wykładu omówione zostały zagadnienia związane z miareczkowaniem oraz przewodnictwem roztworów elektrolitów.
Tematyka wykładu:
– omówienie działania wskaźników pH,
– pojęcie miareczkowania oraz punktu równoważnikowego miareczkowania,
– przebieg krzywych miareczkowania w zależności od mocy miareczkowanego roztworu jednoprotonowego kwasu oraz zasady,
– informacje, jakich dostarcza krzywa miareczkowania na temat analizowanego roztworu,
– przebieg krzywej miareczkowania podczas miareczkowania roztworów wieloprotonowych kwasów,
– pojęcie przewodnictwa elektrycznego,
– czynniki wpływające na przewodnictwo elektryczne roztworów,
– podstawy miareczkowania konduktometrycznego z omówieniem przebiegów krzywych miareczkowania.
Po obejrzeniu tej lekcji należy zapoznać się z następującymi tutorialami oraz artykułami:
1. Jak działa wskaźnik alkacymetryczny?
2. Jak dobrać wskaźnik alkacymetryczny?
3. Miareczkowanie alkacymetryczne.
Czas trwania wykładu: 41 minut 21 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).
Fragment tej lekcji, w którym przedstawiono metodę bilansu jonowo-elektronowego dla reakcji biegnącej w środowisku kwasowym dostępny jest nieodpłatnie w postaci tego nagrania:
Podczas wykładu omówione zostały zagadnienia związane z procesami utleniania oraz redukcji.
Tematyka wykładu:
– pojęcie reakcji redoks,
– jak zmieniają się zdolności utleniające oraz redukujące pierwiastków chemicznych w zależności od ich położenia w układzie okresowym,
– pojęcie stopnia utlenienia,
– minimalny oraz maksymalny stopień utlenienia pierwiastka chemicznego,
– sposoby przypisywania stopni utlenienia pierwiastkom chemicznym,
– pojęcie procesu utleniania oraz procesu redukcji,
– pojęcie utleniacza oraz reduktora,
– utleniacz i reduktor w reakcji redoks,
– rodzaje reakcji redoks,
– produkty utleniania „popularnych” reduktorów,
– bilans jonowo-elektronowy bez konieczności określania stopni utlenienia pierwiastków chemicznych – środowisko kwasowe oraz zasadowe,
– bilansowanie schematów reakcji redoks, gdy nie określone jest środowisko reakcji,
– moc utleniaczy i reduktorów, potencjał standardowy redoks,
– przewidywanie kierunku przebiegu reakcji redoks.
Po obejrzeniu tej lekcji należy zapoznać się z następującymi artykułami:
1. Przypisywanie wartości stopni utlenienia pierwiastkom w związkach organicznych.
2. Bilans jonowo-elektronowy bez wykorzystania wartości stopni utlenienia pierwiastków chemicznych.
3. Wypieranie miedzi przez glin.
4. Zrób to sam – octan miedzi(II). Opis doświadczenia oraz jego fizykochemiczna analiza.
Czas trwania wykładu: 1 godzina 2 minuty 35 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).
Podczas tego wykładu omówione zostały zagadnienia związane z pierwiastkami bloku d.
Tematyka wykładu:
– chrom, otrzymywanie oraz właściwości,
– związki chemiczne chromu,
– mangan, otrzymywanie oraz właściwości,
– związki chemiczne manganu,
– zależność zdolności utleniających jonów manganianowych(VII) od środowiska prowadzonej reakcji chemicznej,
– żelazo, otrzymywanie oraz właściwości,
– związki chemiczne żelaza,
– miedź oraz jej związki chemiczne. Otrzymywanie i właściwości,
– srebro i złoto oraz ich związki chemiczne. Otrzymywanie i właściwości.
Po obejrzeniu tej lekcji należy zapoznać się z następującymi artykułami oraz tutorialami:
1. Wpływ pH środowiska na przebieg reakcji redoks z udziałem jonów manganianowych(VII).
2. Tutorial: jak zmieniła się masa blaszki?
Czas trwania wykładu: 1 godzina 4 minuty 53 sekundy. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).
Podczas tego wykładu omówione zostały podstawowe zagadnienia związane z chemią związków organicznych:
– odmiany alotropowe węgla,
– schemat systematyki związków organicznych,
– teoria strukturalna związków organicznych,
– pojęcie rodnika, podstawniki jako ugrupowania reszt węglowodorowych,
– pojęcie izomerii oraz izomeru, cechy wspólne oraz różnicujące izomery związków organicznych,
– izomeria konstytucyjna i jej przykłady,
– stereoizomeria i jej przykłady,
– rzędowość atomu węgla,
– pojęcie szeregu homologicznego.
Po obejrzeniu tej lekcji należy zapoznać się z następującymi tutorialami:
1. Które atomy węgla oraz wodoru są równocenne?
Czas trwania wykładu: 32 minuty 59 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).
Fragment lekcji, w którym omówiona została synteza Wurtza dostępny jest nieodpłatnie pod tym linkiem:
Podczas tego wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:
– systematyka węglowodorów,
– nazewnictwo alkanów o łańcuchach prostych oraz rozgałęzionych,
– izomeria konstytucyjna w alkanach,
– otrzymywanie metanu oraz pozostałych alkanów, w tym między innymi synteza Wurtza,
– mechanizm reakcji substytucji rodnikowej pod wpływem światła krok po kroku na przykładzie chlorowania metanu,
– podatność alkanów na podstawienie rodnikowe,
– inne reakcje alkanów,
– nazewnictwo cykloalkanów prostych oraz zawierających boczne łańcuchy węglowe,
– konformery cykloheksanu,
– izomeria konstytucyjna oraz geometryczna w cykloalkanach,
– otrzymywanie cykloalkanów,
– reakcje cykloalkanów.
Po obejrzeniu tej lekcji należy zapoznać się z następującymi tutorialami:
1. Tutorial: rysowanie wzorów grupowych izomerów szkieletowych alkanów.
Czas trwania wykładu: 1 godzina 4 minuty 25 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).
Podczas wizyty na stacji benzynowej Twoją uwagę zapewne zwróciły oznaczenia 95 oraz 98 umieszczone na dystrybutorach paliwa. Zapraszam Cię zatem na stosunkowo krótki wykład podczas którego omówione zostało pojęcie liczby oktanowej. Aby łatwiejsze stało się zrozumienie sensu jej istnienia, na początku lekcji pokrótce omówiona została budowa oraz cykl pracy silnika spalinowego w obrębie jednego z jego cylindrów, z wykorzystaniem animacji.
Wykład przeznaczony jest dla osób, które opanowany mają materiał szkolny z zakresu węglowodorów.
Zwiastun wykładu:
Czas trwania wykładu: 13 minut 45 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).
Podczas tego wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:
– klasyfikacja fenoli – kiedy mówimy o alkoholu, a kiedy o fenolu,
– nazewnictwo fenoli,
– właściwości fizyczne fenoli,
– otrzymywanie fenoli,
– reakcje fenoli,
– fenolany – otrzymywanie oraz właściwości,
– reakcje odróżniające fenole od alkoholi,
– zastosowanie fenoli i alkoholi oraz ich wpływ na organizmy żywe.
Czas trwania wykładu: 39 minut 9 sekund. Forma wykładu: film – prezentacja multimedialna z lektorem (Rafał Szczypiński).