21.02.2021 | 4 komentarze
Zadania z zakresu chemii organicznej, jakie pojawiają się na egzaminie maturalnym nie powinny przysporzyć zbyt wielu problemów. Praktyka pokazuje jednak, że nawet najprostsze z zagadnień może sprawić, że przez nieuwagę maturzysta będzie musiał pożegnać się z cennymi punktami…. Przygotowałem dla Was dziesięć zagadnień z chemii organicznej, których opanowanie pozwoli Wam nieco spokojniej podejść do egzaminu.
1. HOMOLOGI.
Ogólnie mówiąc homologami nazywamy związki chemiczne o podobnej budowie cząsteczek. Każdy następny związek od poprzedniego różni się o grupę atomów -CH2– (metylenową). Właściwości fizyczne homologów zmieniają się wraz ze wzrostem masy cząsteczkowej, a chemiczne są podobne.
Wielokrotnie zdarzyło mi się zetknąć z sytuacją, gdy uczeń twierdził, że na przykład homologiem but-1-enu jest cyklopentan, bo przecież każdemu z nich można przypisać ten sam wzór ogólny, czyli CnH2n. Tutaj należy zadać sobie kluczowe pytanie: czy cykloalkan oraz alken mają zbliżoną budowę chemiczną? Oczywiście, że nie. Alken natychmiast odbarwia roztwór bromu w czterochlorku węgla, natomiast cykloalkan potrzebuje do tego obecności światła… A zatem – alkeny oraz cykloalkany nie są względem siebie homologami, ponieważ z uwagi na różną budowę chemiczną cząsteczek, z tymi samymi odczynnikami reagują w zupełnie odmiennych warunkach z utworzeniem znacząco różnych od siebie produktów organicznych, które również nie należą do tego samego szeregu homologicznego.
2. SUBSTYTUCJA RODNIKOWA oraz ŚWIATŁO.
Jak wiemy – katalizator jest jednym z czynników przyspieszających przebieg reakcji chemicznej poprzez obniżenie jej energii aktywacji. Bierze on udział w reakcji chemicznej, jednak zostaje odtworzony zwykle w ostatnim etapie procesu. W przypadku światła mamy jednak do czynienia z INICJATOREM, ponieważ samo w sobie jest ono formą energii… Kwanty energii świetlnej mają za zadanie zapoczątkować proces poprzez homolityczne rozerwanie wiązania w cząsteczce chlorowca. W ten sposób utworzone zostają dwa identyczne rodniki. Podczas substytucji rodnikowej wykorzystane światło o określonej długości fali nie zostaje również odtworzone, dlatego nie spełnia żadnych przesłanek, żeby mogło być nazywane katalizatorem reakcji…
3. PODATNOŚĆ NA PODSTAWIENIE RODNIKOWE ATOMÓW WODORU W WĘGLOWYM ŁAŃCUCHU ALIFATYCZNYM.
Należy pamiętać, że w reakcji substytucji rodnikowej najłatwiej podstawić jest atom wodoru połączony z atomem węgla o najwyższej rzędowości w danej cząsteczce alkanu (lub cykloalkanu). Łatwość podstawienia takiego atomu maleje ze spadkiem rzędowości węgla według schematu:
III-rzędowy > II-rzędowy > I-rzędowy.
Dlatego też uprzywilejowanym produktem organicznym monochlorowania propanu wobec światła będzie 2-chloropropan, a nie 1-chloropropan.
4. CZYNNIK ELEKTROFILOWY, ELEKTROFIL.
Jest to zwykle drobina obdarzona ładunkiem dodatnim, czyli KATION. Jak wiemy ładunki dodanie „lubią się” z ujemnymi, dlatego elektrofil pełni kluczową rolę podczas reakcji ADDYCJI ELEKTROFILOWEJ w związkach chemicznych zawierających wiązanie podwójne lub potrójne pomiędzy atomami węgla w cząsteczce. Podczas addycji bromu do alkenów czy alkinów czynnikiem elektrofilowym będzie na przykład kation Br+.
Z elektrofilem spotykamy się również w reakcji SUBSTYTUCJI ELEKTROFILOWEJ w pierścieniu aromatycznym (benzenu etc.) zawierającym dużą gęstość elektronową w postaci zdelokalizowanych elektronów π. Na przykład w procesie nitrowania toluenu elektrofilem będzie kation nitroniowy o wzorze NO2+.
UWAGA: na poziomie maturalnym nie musisz wiedzieć, że również cząsteczki niektórych związków chemicznych mogą pełnić rolę elektrofila.
5. CO Z TYM ŻELAZEM W REAKCJI BROMOWANIA oraz CHLOROWANIA BENZENU?
Skoro już jesteśmy przy substytucji elektrofilowej, warto zadać sobie pytanie: dlaczego wiele osób twierdzi, że to żelazo jest katalizatorem w reakcji bromowania pierścienia aromatycznego? Jest to oczywiście nieprawdą. KATALIZATOREM tej reakcji jest BROMEK ŻELAZA(III). Związek ten można otrzymać bezpośrednio przed przeprowadzeniem opisanego procesu, w myśl reakcji chemicznej opisanej równaniem:
2Fe + 3Br2 → 2FeBr3
Katalityczne działanie bromku żelaza(III) sprowadza się do utworzenia czynnika elektrofilowego jakim jest kation Br+:
FeBr3 + Br2 → FeBr4– + Br+
Jon Br+ ten reaguje z cząsteczką benzenu tworząc kation zawierający atom bromu. Następnie w ostatnim etapie procesu substytucji elektrofilowej przebiega reakcja chemiczna podczas której dochodzi do odszczepienia od opisanego kationu drobiny H+ i ostatecznie:
FeBr4– + H+ → FeBr3 + HBr
Jak widzimy to bromek żelaza(III) zostaje odtworzony, a nie żelazo, stąd to właśnie ten związek chemiczny jest katalizatorem procesu bromowania benzenu.
Przy okazji warto jest również wspomnieć, że nieorganicznym produktem opisanej przemiany jest bromowodór, a nie kwas bromowodorowy, ponieważ bromowanie benzenu (oraz innych jego homologów) wobec katalizatora prowadzi się w środowisku bezwodnym… Ponadto w środowisku wodnym opisany katalizator ulega dezaktywacji i proces bromowania nie przebiegnie.
6. REGUŁA MARKOWNIKOWA.
Jest bardzo ważnym narzędziem pozwalającym określić, który z izomerów konstytucyjnych stanowiących organiczne produkty addycji elektrofilowej będzie powstawał w przeważającej ilości. Reguła ta ma zastosowanie w przypadku addycji cząsteczek typu HX (np. HCl, H2O) do alkenów (lub alkinów, czy cykloalkenów) w cząsteczkach których atomy węgla połączone wiązaniem wielokrotnym łączą się z różną liczbą atomów wodoru. Sama reguła brzmi następująco:
Atom wodoru przyłącza się do tego atomu węgla przy wiązaniu wielokrotnym, który połączony jest bezpośrednio z większą liczbą atomów wodoru.
Na przykład podczas addycji bromowodoru do propenu uprzywilejowanym produktem organicznym będzie 2-bromopropan, a ubocznym 1-bromopropan.
7. EFEKT KIERUJĄCY PODSTAWNIKÓW.
Jak wiemy podstawniki przyłączone do pierścienia aromatycznego benzenu klasyfikuje się jako pierwszego oraz drugiego rodzaju. Istnieje jeszcze jeden podział – na podstawniki aktywujące oraz dezaktywujące pierścień aromatyczny, jednak wykracza to już nieco poza program chemii w szkole średniej.
Podstawnik pierwszego rodzaju połączony z pierścieniem aromatycznym benzenu będzie kierował nowy podstawnik w reakcji substytucji elektrofilowej głównie w położenia orto- oraz para-. Przykładami takich podstawników są:
– grupy alifatyczne, –CH3, –CH2CH3 itd.,
– cykliczne ugrupowania alifatyczne,
– fluorowce: –F, –Cl, –Br, –I,
– grupa –OH (hydroksylowa),
– grupa –NH2 (aminowa),
Podstawnik drugiego rodzaju połączony z pierścieniem aromatycznym benzenu będzie kierował nowy podstawnik w reakcji substytucji elektrofilowej głównie w położenie meta-. Przykładami takich podstawników są grupy:
–COOH (karboksylowa),
–CHO (aldehydowa),
–COR (ketonowa),
–NO2 (nitrowa),
–SO3H (sulfonowa),
–CN (cyjankowa).
8. CZYNNIK NUKLEOFILOWY, NUKLEOFIL.
W przeciwieństwie do elektrofila, NUKLEOFIL jest zwykle ANIONEM, na przykład jon OH– w biegnących w środowisku wodnym reakcjach substytucji nukleofilowej z chloroalkanami. Warto jest jednak zapamiętać, że NUKLEOFILEM nie zawsze musi być anion. Może to być również elektrycznie obojętna CZĄSTECZKA – wystarczy, że jeden z budujących ją pierwiastków ma WOLNĄ PARĘ ELEKTRONOWĄ. Przykładem takiego nukleofila jest amoniak w reakcji substytucji nukleofilowej z chloroalkanem, której produktem jest odpowiednia sól amoniowa.
9. PAMIĘTAJ O ZAPISIE WARUNKÓW PROWADZENIA REAKCJI CHEMICZNEJ.
Jak zapewne wiesz, w chemii organicznej te same substraty reagując ze sobą mogą prowadzić do powstania zupełnie innych produktów, należących do różnych szeregów homologicznych. Na przykład, gdy przeprowadzimy reakcję chlorocykloheksanu z wodnym roztworem wodorotlenku sodu, wówczas głównym organicznym jej produktem będzie cykloheksanol. Jeśli jednak środowisko reakcji będzie alkoholowe, wówczas przebiegnie proces eliminacji i uzyskamy cykloheksen…
10. PRÓBA TROMMERA oraz TOLLENSA PROWADZONE SĄ W ŚRODOWISKU ZASADOWYM.
Wielu uczniów zapomina (nawet jeśli jest to podane w treści zadania), że próby te prowadzone są w środowisku zasadowym. Dlatego produktem reakcji nie będzie kwas karboksylowy, lecz jego sól. Na przykład, jeśli próbie Trommera poddamy aldehyd octowy, wówczas zapisane w formie jonowej skróconej równanie opisanego procesu przyjmie postać:
CH3CHO + 2Cu(OH)2 + OH–→ CH3COO– + Cu2O + 3H2O.
Z kolei próba Tollensa mogłaby zostać zobrazowana następującym równaniem chemicznym:
CH3CHO + 2[Ag(NH3)2]+ + 3OH– → CH3COO– + 2Ag + 4NH3 + 2H2O
Wymienionych dziesięć zagadnień to oczywiście przysłowiowy „wierzchołek góry lodowej”, jednak są one stosunkowo często spotykane w zadaniach z arkuszy maturalnych.
Więcej na temat wymienionych zagadnień dowiesz się z tych wykładów:
Wstęp do chemii związków organicznych, Alkany oraz cykloalkany, węglowodory nasycone, Alkeny oraz alkiny, alifatyczne węglowodory nienasycone, Węglowodory aromatyczne.
Spodobał Ci się ten artykuł? Polub mój fanpage na Facebooku oraz na Instagramie, aby nie ominęły Cię żadne nowości.
© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Pana artykuły wszystkie są świetne. Zawsze swoich maturzystów odsyłam własnie do Pana strony. Jest ogromna skarbnica wiedzy, ale też ogromny wzorzec do pokazania własnie że to współcześni nauczyciele „głupot” uczą oraz że są zawarte poważne błędy merytoryczne w książkach, które są dopuszczonych do edukacji tj. np. To jest chemia wydawnictwa Nowa Era. Ile razy już zadałem pytanie jaką konfiguracje mają dane związki czy cis czy trans i zawsze dostają złą odpowiedź co uczniowie są nauczeni za pomocą a, b i c a nie nie za pomocą pierwszeństwa, które decydują reguły C-I-P bo tak w książce jest i nauczyciele współcześni jak „małpiki” przestawią to tak jak jest a nie się douczą. Czy np. pytanie czy katalizator wpływa na położenie stanu równowagi i zawsze słyszę że nie co oczywiście jest nie do końca prawdą. Mając np. reakcję estryfikacji i wpisany katalizator jakim jest H2SO4(st.) a produktem reakcji jest woda to przecież z materiału szkoły podstawowej tj. gimnazjum czy szkoły podstawowej wiemy że kwas siarkowy (VI) jest higroskopijny tj. pochłania wodę, a jeśli pochłania to zgodnie z regułą przekory przesuwa stan równowagi w miejsce gdzie zostało zabrane czyli równowaga się przesuwa w prawo, czyli jest wzrost wydajności, czyli wpływa na położenie stanu równowagi. Natomiast może być taka estryfikacja że będzie zapisana w zadaniu iż katalizatorem są jony H+, wówczas nie wiemy od jakiego kwasu biorą się te jony, a więc nie wiemy jaki jest wpływ na produkty, czy substraty więc nie wpływa na położenie stanu równowagi. To nie jedyna reakcja gdzie własnie katalizator wpływa na położenie stanu równowagi. Bo mamy kolejną utlenianie tlenku siarki(IV) tlenem z powietrza do tlenku siarki(VI) za pomocą katalizatora jakim jest V2O5, ale ten V2O5 sam może zareagować z SO2 dając VO2 i SO3 itd. Długo by na ten temat pisać. Zastanawiające jest też, to czemu tablice maturalne z CKE nie są aktualizowane i są tam dane z 2001, 2004 i 2010 gdzie na przestrzeni tych lat technologia poszła do przodu i te dane są już nie aktualne. Np. współczesna chemia mówi że trimetyloamina jest mocniejszą zasadą od dimetyloaminy a dimetyloamina od metyloaminy a według tablic maturalnych okazuje się że owszem dimetyloamina jest mocniejszą zasadą od metyloaminy, ale już trimetyloamina jest słąbaszą zasadą od dimetyloaminy czy nawet samej meytyloaminy, ponieważ z nich wszystkich ma najmniejszą Kb im mniejsza Kb tym słabsza zasada tak samo jak w przypadku z kwasami im wyższa Ka tym mocniejszy kwas. Dwa już benzenu z kółkiem zamkniętym już się nie rysuje, jedynie co z kółko rysuje się przerywanymi liniami i to jest hybryda rezonansowa dwóch struktur benzenu, a my reakcję piszemy dla danej struktury rezonansowej. Zawsze jak widzę u maturzystów benzen z kółkiem to tego nie akceptuję i wstawiam 0pkt.
Dziękuję 🙂
Aczkolwiek z tym przesuwaniem równowagi przez pochłaniający wodę stężony H2SO4 to również nie jest prawdą, bo przecież gdy powstanie woda, to kwas zostanie rozcieńczony, czyli nie będzie stężony. A przede wszystkim jest stosowana ilość katalityczna kwasu, czyli bardzo niewielka – zbyt mała, aby możliwe było „pochłanianie wody” – to taka kolejna szkolna nieprawidłowość… Reasumując – katalizator nie zmienia położenia stanu równowagi, leczo otwiera inną drogę reakcji poprzez obniżenie energii aktywacji. Co do amin to mówimy o ich zasadowości, czy zdolności do dysocjacji w wodzie? Tu zdolność dimetylometanoaminy (najnowsze nazewnictwo, dawniej trimetyloaminy) do dysocjacji elektrolitycznej jest mniejsza niż metylometanoaminy (dawniej dimetyloaminy) z uwagi na zawadę przestrzenną, jaką popełniają jej trzy grupy metylowe „zasłaniając” wolną parę elektronową atomu azotu.
Świetny artykuł
Dziękuję 🙂