Salicylamid (amid kwasu 2-hydroksybenzoesowego) oraz benzamid (amid kwasu benzoesowego) są ciałami stałymi.
Zaprojektuj doświadczenie polegające na odróżnieniu od siebie wodnych zawiesin: salicylamidu od benzamidu. W tym celu wybierz jeden spośród odczynników: fenoloftaleina, oranż metylowy, KOH(aq), HCl(aq), FeCl3(aq), CuSO₄(aq). Opisz swój tok postępowania, stosowne obserwacje i wnioski. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Rośliny przyswajają jony węglanowe oraz wodorowęglanowe, między innymi za pomocą systemu korzeniowego.
Wyjaśnij, dlaczego zgodnie z zaleceniem producenta, mocznik, będący uniwersalnym nawozem sztucznym nie powinien być stosowany na tzw. glebach kwaśnych? © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Zbadano odczyn wodnego roztworu dietyloaminy. W tym celu zanurzono w nim papierek wskaźnikowy i zaobserwowano zmianę jego zabarwienia.
Napisz, jaki kolor przyjął papierek? Odpowiedź uzasadnij równaniem reakcji chemicznej, zapisanym w formie jonowej skróconej. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Dysponując niezbędnym szkłem i aparaturą laboratoryjną zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie wykazanie, że ciekły w temperaturze 25 ⁰C N,N-dimetyloacetamid jest pochodną kwasu etanowego. W tym celu wybierz jeden spośród odczynników: NaOH(aq), H2SO4(aq), fenoloftaleina. Opisz swój tok postępowania, stosowne obserwacje i wnioski. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Z mieszaniny aminokwasów – cysteiny, lizyny oraz histydyny, znajdujących się w buforowanym roztworze o wartości pH równej 7,1 postanowiono wyodrębnić cysteinę stosując metodę elektroforezy.
Określ, w kierunku której z elektrod – katody, czy anody będzie przemieszczać się dominująca w opisanych warunkach postać tego aminokwasu? Swoją odpowiedź uzasadnij, rysując jej wzór półstrukturalny. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne zilustrowane poniższym rysunkiem. Literami X, Y oraz Z, w sposób losowy oznaczono wodne roztwory – gliceryny, propanalu oraz sacharozy. Po wprowadzeniu danego odczynnika do każdej z probówek i energicznym wstrząśnięciu ich zawartością, tylko w naczyniach o numerach 1, 2, 3 oraz 5 zaobserwowano ten sam objaw świadczący o przebiegu reakcji chemicznej. Po ogrzaniu każdej z uzyskanych w ten sposób mieszanin, zmiany zaobserwowano jedynie w naczyniach o numerach 1, 2 oraz 4, przy czym w probówkach tych powstał ten sam związek chemiczny, ale na drodze innych przemian.
Napisz, jaki wspólny objaw przebiegającej reakcji chemicznej zaobserwowano w probówkach o numerach 1, 2, 3 oraz 5 po wstrząśnięciu ich zawartością, a co w wyniku ogrzania zawartości każdego z pięciu wymienionych naczyń reakcyjnych? © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W trzech nieoznakowanych probówkach znajdowały się rozcieńczone roztwory: mannozy, fruktozy oraz kleiku skrobiowego. W celu ich identyfikacji, do każdego z wymienionych naczyń wprowadzono płyn Lugola, a następnie wodorowęglan sodu i energicznie wstrząśnięto ich zawartością. W jednej z probówek praktycznie natychmiast zaobserwowano zmianę barwy roztworu. W drugiej dopiero po ogrzaniu, a w trzeciej wcale.
Określ, jakie substancje znajdowały się w pierwszej, drugiej oraz trzeciej probówce, jeśli wiadomo, że płyn Lugola został użyty zamiast bromu? © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone