22.09.2019 | 0 komentarze
Szczęśliwa trzynastka, czyli jak uczyć się lepiej, szybciej i przyjemniej?
Wiedza jest jednym z najważniejszych elementów w naszym życiu. Jako proces kojarzona jest z ciężką pracą, którą można jednak sobie ułatwić. Oto trzynaście sposobów, które Ci w tym pomogą.
1. Pij dużo wody.
Nasz mózg w ponad 80% składa się z wody. Odwodnienie bywa przyczyną problemów w funkcjonowaniu procesów myślowych. Odpowiednie nawodnienie organizmu sprzyja zwiększeniu przepływu krwi do mózgu powodując jego lepsze natlenienie.
Picie wody poprawia zatem koncentrację, ułatwia zapamiętywanie i wyciąganie wniosków.
2. Regularnie uprawiaj sport.
Aktywność fizyczna pobudza mózg do wytwarzania nowych komórek nerwowych, co wpływa na jego strukturę oraz funkcjonowanie. Według badań przeprowadzonych przez Reynoldsa i Nicolsona osoby, które uprawiają sport cechują się lepszą pamięcią oraz uzyskują wyższe wyniki w rozumieniu tekstu czytanego.
Ćwiczenia fizyczne wpływają na dotlenienie mózgu i regenerują go, poprawiają krążenie, usuwają napięcie, niwelują stres.
3. Żonglowanie.
Systematyczna zabawa z piłkami synchronizuje obie półkule mózgowe. Powoduje wyraźny wzrost liczby neuronów, dzięki czemu tworzą się nowe połączenia nerwowe, a przepływ informacji przebiega wówczas szybciej. Żonglowanie przyśpiesza proces uczenia się, poprawia koordynację wzrokowo – ruchową oraz relaksuje. W Stanach Zjednoczonych i w niektórych krajach Europy wpisane jest w program zajęć szkolnych.
4. Systematyka.
Ustal sobie stałe godziny cotygodniowej nauki. Systematyka sprzyja uczeniu się.
5. Mózg „lubi” porządek.
Zachowaj porządek w miejscu pracy. Dla osób mających problemy z koncentracją, pomocna może okazać się metoda tzw. „czystego biurka”, czyli mało przedmiotów na biurku, czy stole w czasie nauki.
Wszystkie materiały oraz notatki z samodzielnej nauki w domu, kursów grupowych, czy zajęć indywidualnych zbieraj w dużym segregatorze, w foliowych koszulkach. Zawsze będziesz wiedział, gdzie je masz i w każdej chwili możesz do nich zajrzeć.
Nauka będzie przyjemniejsza, ponieważ wszystkie notatki będą uporządkowane. Metodę tę stosuję od wielu lat z moimi uczniami.
6. Kącik do nauki.
Nigdy nie ucz się na łóżku, w którym śpisz.
Mózg kojarzy to miejsce ze snem, czyli wypoczynkiem, zatem nauka w takich warunkach bywa nieefektywna. Wydziel do pracy inny kąt w pokoju, np. biurko, wygodny fotel.
7. Wpływ kolorów.
Według badań duży wpływ na nasze samopoczucie oraz proces przyswajania wiedzy ma kolor ścian w pomieszczeniach, w których przebywamy.
Ostry róż, czerwień, czy czerń nie są dobrym wyborem w pokoju do nauki. Polecam zieleń, której barwa działa kojąco i wyciszająco na ludzki umysł.
Żółty kolor zaś wzmaga kreatywność i wspomaga procesy zapamiętywania. Dobrym pomysłem mogą być również dodatki we wspomnianych kolorach, jak na przykład lampka, dywan czy koc.
Dla tych, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, polecam książkę Evy Heller pt. „Psychologia koloru: jak kolory wpływają na uczucia i logikę”.
8. Nauka lub posiłek.
Nigdy nie jedz w trakcie nauki. Mózg nie jest w stanie, w pełni jednocześnie poświęcić się obu czynnościom i „wybiera” tę przyjemniejszą, czyli skupia się na spożywaniu posiłku.
9. Małymi kroczkami…
Ucząc się stosuj metodę „małych kroków”. Podziel materiał na małe partie, a nauka będzie przyjemniejsza. Będziesz odczuwał większą satysfakcję, jeśli uda Ci się osiągnąć zamierzony cel, a jednocześnie nawet najmniejszy sukces wpłynie na Twoją dalszą motywację.
10. Fluencja słowna.
To płynność i szybkość przypominania sobie i wypowiadania lub pisania słów. Ćwiczenie to często wykorzystuję na początku zajęć. Polega ono na wymienianiu w określonym czasie, np. w ciągu trzech minut jak największej liczby słów z określonej kategorii albo zaczynających się na określoną literę lub głoskę. Zadanie angażuje funkcje językowe, wykonawcze, pamięci oraz uwagi.
Według neuropsychiatrów i neuropsychologów zadanie to wymaga zaangażowania złożonych funkcji poznawczych, a dokładniej aktywuje wiele obszarów mózgu. Fluencja słowna wzmacnia procesy uczenia się.
11. Metoda Tomatisa.
To metoda stymulacji neurosensorycznej opracowana przez francuskiego lekarza i naukowca. Polega na stymulacji mózgu za pośrednictwem układu słuchowego z wykorzystaniem nie tylko tradycyjnych słuchawek, ale także słuchawek przewodnictwa kostnego, które przekazują fale dźwiękowe przez kości czaszki za pomocą drgań. Biorący udział w terapii słucha muzyki poważnej, m.in. chorałów gregoriańskich.
Metoda poprawia koncentrację uwagi, pomaga w przyswajaniu nowych informacji, wzmaga kreatywność, wspomaga naukę języków obcych, zwiększa potencjał, podnosi samoocenę, poprawia zdolności komunikowania się, usprawnia koordynację ruchową, obniża napięcie i stres.
12. Kto czyta, nie błądzi.
Czytaj nie tylko lektury szkolne.
Według badań czynność ta rozwija wyobraźnię, wspiera proces koncentracji i zapamiętywania oraz uczy wytrwałości.
13. Święty Józef z Kupertynu.
Patron uczniów i studentów zdających egzaminy oraz osób mających problemy z nauką. Franciszkanin, mistyk, XVII-wieczny święty Kościoła katolickiego, który sam siebie nazywał bratem-osłem. Miał ogromne problemy z nauką, nawet z opanowaniem podstawowych umiejętności czytania i pisania, ale mimo to wszystkie egzaminy zdawał w nadzwyczajny sposób.
Może warto szepnąć mu słówko…
mgr Agnieszka Szczypińska
Absolwentka polonistyki w Uniwersytecie Warszawskim oraz pedagog o specjalizacji oligofreno- i tyflopedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Terapeutka dzieci o wyjątkowych potrzebach edukacyjnych. Od ponad piętnastu lat prowadzi zajęcia z młodzieżą szkolną i akademicką z języka polskiego oraz szeroko pojętej kultury, między innymi filmu, malarstwa, rzeźby czy plakatu. Korektorka tekstów oraz członkini zespołu redakcyjnego dra inż. Rafała Szczypińskiego. Autorka platformy edukacyjnej do języka polskiego www.akademialiry.edu.pl, książki pt. „Zeszyt motywów. Dla maturzystów i nie tylko” oraz tomiku poezji „Studium współczesności”.
© mgr Agnieszka Szczypińska, wszelkie prawa zastrzeżone