10.01.2023 | 0 komentarze
Grudniowa diagnoza CKE z chemii jest już za nami. Sądząc po komentarzach, dla wielu uczniów jak i nauczycieli arkusz okazał się być istnym armagedonem. Osobiście mam na ten temat nieco odmienne zdanie. Przede wszystkim pojawiły się zadania nietypowe, których nie da się rozwiązać stosując wyuczone wcześniej schematy. Nie wystarczy już zapamiętać, że w reakcji NaOH z HCl powstanie chlorek sodu i woda… Konieczne stało się za to wykorzystanie w praktyce nabytej wiedzy – uczeń musi umieć połączyć ze sobą kilka wątków w jedną całość, czytając treść zadania. Ponadto w arkuszu pojawiło się mnóstwo obszernych treści opisujących dane zagadnienie.
Gdy późną jesienią 2017 roku ukazało się pierwsze wydanie zbioru moich autorskich zadań maturalnych, znajdujące się w nim treści w sposób ostrożny zaczęły przygotowywać przyszłe pokolenia maturzystów na to, co może wkrótce pojawić się ze strony Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Dopełnieniem zbioru stała się platforma edukacyjna www.palladium.edu.pl…
Ale do rzeczy. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ analizując grudniową diagnozę CKE z chemii dostrzegłem mnóstwo podobieństw względem opracowanych przeze mnie materiałów i tą wiedzą chciałbym się dzisiaj z Tobą podzielić…
Już w zadaniu 1.2. możemy dostrzec, że liczby kwantowe dla niesparowanych elektronów pierwiastka X3 (Mn) zostały rozpisane w jednym z wykładów. Z kolei zadanie 2. byliście w stanie rozwiązać po zapoznaniu się z definicją nazw nuklidów takich jak izotopy, izotony oraz izobary:
Jest i konfiguracja elektronowa kationu chromu(III) z zadania 4.
Dalej było jeszcze ciekawiej, ponieważ trafiając na zadanie 5. należało posłużyć się wiedzą z niemal całego wykładu (lekcji) dotyczącego wiązań chemicznych oraz oddziaływań międzycząsteczkowych, w którym omówiłem opisane w zadaniu typy wiązań chemicznych oraz oddziaływań międzycząsteczkowych.
W kolejnych zadaniach (7. oraz 9.) również można było dostrzec wiele podobieństw względem materiałów jakie znajdują się na platformie.
Na przykład w zadaniu 7. należało posłużyć się prawem Hessa:
Z kolei zadanie 9. poniekąd omówione zostało nawet dwukrotnie – przy okazji reakcji kwasów oraz w wykładzie dotyczącym otrzymywania soli (patrz na uwagę napisaną czerwoną czcionką na slajdzie poniżej). Proces pasywacji natomiast omówiłem na slajdzie nr 18 w tym samym filmie… Ps reakcja miedzi ze stężonym kwasem siarkowym(VI) tak naprawdę wymaga obecności tlenu, ale póki co temat ten jest przemilczany również przez samo CKE, stąd taki, ani inny zapis równania tej reakcji znajduje się na poniższym slajdzie.
W kolejnej dziesiątce zadań z diagnozy trafiła się taka perełka:
To jednak nie wszystko. Popatrzmy na zadanie 11.2., w którym należało wskazać na podstawie wykresów rozpuszczalności odpowiednie substancje chemiczne:
Popatrzmy, co wydarzyło się w przypadku pierwiastków bloku d z udziałem związków chromu i żelaza (zadanie 12.1.):
To oczywiście nie wszystko, ponieważ dość dużą część wykładu o tlenkach poświęciłem również nadtlenkowi wodoru oraz jego własnościom utleniającym oraz redukującym. Popatrzmy, co z tego pojawiło się w grudniowej diagnozie:
Jest i autorskie zadanie, w którym pada pytanie o obserwacje dla opisanej reakcji chemicznej:
Przejdźmy do następnego zadania (nr 13), bo gdzieś już je widzieliśmy 😉
Ci, którzy solidnie przeanalizowali dotychczas zamieszczone materiały PALLADIUM powinni bez problemu rozwiązać zadanie 17. z grudniowej diagnozy. Dlaczego? Sami popatrzcie.
A co w tym kontekście mamy na platformie:
O ekstrakcji natomiast traktuję w lekcji na temat metod rozdziału mieszanin:
Popatrzmy teraz, co znajomego pojawiło się w zakresie chemii organicznej:
Związek X to oczywiście formaldehyd, a wiecie o tym, ponieważ:
Reakcje addycji oraz eliminacji z udziałem związków nienasyconych omówione zostały w kilku lekcjach. Popatrzmy, co pojawiło się w diagnozie:
W grudniowej diagnozie pojawiło się również zadanie z fenolem…
…oraz z anionami fenolanowymi:
W arkuszu pojawiło się również zadanie z projektowaniem ciągu reakcji chemicznych. Tego typu zadania możecie również znaleźć na platformie pod tym linkiem.
Pojawiły się również zadania dotyczące transestryfikacji…
…oraz liczby jodowej:
Rozwiązanie zadania 31. znajduje się w lekcji dotyczącej alkoholi.
Na koniec perełka – zadanie z sumarycznym efektem kierującym obu podstawników połączonych z resztą pierścienia benzenowego i podobne ze strony PALLADIUM:
Podsumowując, jeśli ktoś sumiennie pracował z materiałami platformy PALLADIUM, temu grudniowa diagnoza nie była straszna… Pozostali mają jeszcze kilka miesięcy na nadrobienie zaległości.
Spodobał Ci się ten artykuł? Polub mój fanpage na Facebooku oraz na Instagramie, aby nie ominęły Cię żadne nowości.
© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone