W dwóch naczyniach znajdowały się – dichlorometan oraz etylobenzen. Próbkę jednego z tych związków chemicznych poddano badaniu wykonując ciąg czynności według schematu:
Wykonaj niezbędne obliczenia, a następnie napisz równanie reakcji chemicznej, której przebieg doprowadził do zmian zawartości probówki 3. w zawartość widoczną na 4. fotografii. Przyjmij, że przekształcając się w produkt, masa 0,01 mola cząsteczek bezbarwnego substratu wzrosła o 1,58 g. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Pomimo, że benzen oraz metylobenzen (toluen) należą do tego samego szeregu homologicznego, to jednak znacząco różnią się reaktywnością, co wynika z różnej struktury ich cząsteczek.
Zaznacz dwa spośród podanych piktogramów ostrzegawczych, które są wspólne dla benzenu oraz metylobenzenu. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Pomimo, że benzen oraz metylobenzen (toluen) należą do tego samego szeregu homologicznego, to jednak znacząco różnią się reaktywnością, co wynika z różnej struktury ich cząsteczek.
W celu sprawdzenia, który z wymienionych związków łatwiej wchodzi w reakcję chemiczną w tej samej temperaturze, próbki tych węglowodorów umieszczono w dwóch probówkach. Do każdego z naczyń wprowadzono następnie zakwaszony roztwór dwuchromianu(VI) potasu. Po energicznym, kilkudziesięciosekundowym wstrząsaniu zawartością probówek uzyskano układy przedstawione na fotografiach 1. oraz 2.
Narysuj wzory grupowe lub uproszczone cząsteczek węglowodorów przypisując je do odpowiednich fotografii. Fotografia 1.: Fotografia 2.: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Próba Lucasa jest metodą służącą do odróżniania alkoholi różniących się rzędowością. O pozytywnym jej wyniku świadczy zmętnienie zawartości naczynia po wprowadzeniu do niego roztworu stanowiącego mieszaninę kwasu solnego z chlorkiem cynku. Jeśli próbka stanowi alkohol III-rzędowy, zmętnienie pojawia się natychmiast. Alkohole II-rzędowe reagują w ciągu kilku minut, natomiast I-rzędowe nie pozwalają na uzyskanie opisanego efektu. Za pojawienie się zmętnienia odpowiada powstająca chloropochodna o takiej samej rzędowości jak wyjściowy alkohol.
W trzech niepodpisanych butelkach znajdowały się alkohole o ciekłym stanie skupienia:
CH3CH2OH CH3–(CH2)6–CH2OH CH3CH(OH)CH3
W celu odróżnienia wymienionych związków chemicznych przeprowadzono doświadczenie, podczas którego próbki badanych substancji wprowadzono do probówek zawierających odczynnik Lucasa. Fotografie 1.–3. przedstawiają efekt przeprowadzonego eksperymentu po wstrząśnięciu zawartością każdego z naczyń.
Pod każdym ze wzorów grupowych alkoholi zamieszczonych w tabeli wpisz numer probówki do jakiej został wprowadzony. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W temperaturze 21 oC próbkę pewnego związku chemicznego poddano działaniu alkalicznego roztworu manganianu(VII) potasu i uzyskano mieszaninę, którą przedstawia zamieszczona fotografia.
Jeden ze związków chemicznych, których wzory 1.–3. wymieniono poniżej nie daje w opisanych warunkach widocznego na fotografii efektu.
Spośród podanych wzorów wybierz ten, który przedstawia związek chemiczny jaki nie mógł przereagować w opisanych warunkach, a następnie napisz jego nazwę systematyczną. Numer alkoholu: Nazwa systematyczna: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W temperaturze 21 oC próbkę pewnego związku chemicznego poddano działaniu alkalicznego roztworu manganianu(VII) potasu i uzyskano mieszaninę, którą przedstawia zamieszczona fotografia.
Jeden ze związków chemicznych, których wzory 1.–3. wymieniono poniżej nie daje w opisanych warunkach widocznego na fotografii efektu.
Określ, dlaczego jeden wskazany spośród wymienionych związków chemicznych nie przereagował w opisanych warunkach? Odnieś się do jego rzędowości. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Rysunki poniżej przedstawiają wzory chemiczne kilku substancji o stałym stanie skupienia.
Opisane tetraole mogą zostać odróżnione podczas doświadczenia z wykorzystaniem jednego z urządzeń przedstawionych na fotografiach 1.–3. W tym celu próbkę każdej z wymienionych substancji stanowiącej etanolowy roztwór o takim samym stężeniu poddaje się badaniu, w trakcie którego wykorzystywane są własności optyczne związku chemicznego.
W wyniku przeprowadzonych pomiarów wartości pewnej wielkości fizycznej (α) z wykorzystaniem źródła światła linii D sodu w temperaturze 20 oC uzyskano następujące wyniki (www.sigmaaldrich.com):
Wskaż numer fotografii przedstawiającej aparaturę wykorzystaną do wykonania pomiarów oraz określ nazwę wielkości fizycznej α, której wartości wyznaczono dla każdej z próbek. Numer fotografii: Nazwa wielkości fizycznej α: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Rysunki poniżej przedstawiają wzory chemiczne kilku substancji o stałym stanie skupienia.
Opisane tetraole mogą zostać odróżnione podczas doświadczenia z wykorzystaniem jednego z urządzeń przedstawionych na fotografiach 1.–3. W tym celu próbkę każdej z wymienionych substancji stanowiącej etanolowy roztwór o takim samym stężeniu poddaje się badaniu, w trakcie którego wykorzystywane są własności optyczne związku chemicznego.
W wyniku przeprowadzonych pomiarów wartości pewnej wielkości fizycznej (α) z wykorzystaniem źródła światła linii D sodu w temperaturze 20 oC uzyskano następujące wyniki (www.sigmaaldrich.com):
Wyjaśnij, dlaczego w przypadku Erytrytolu wartość α = 0°. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W celu odróżnienia wodnych roztworów – etanolu oraz fenolu, próbkę każdej z badanych substancji wprowadzono do probówek zawierających wodny roztwór FeCl3. Zamieszczone fotografie ilustrują zawartość probówek po wykonaniu opisanego doświadczenia.
Narysuj wzory grupowe lub uproszczone zidentyfikowanych związków chemicznych przypisując je do odpowiednich probówek. 1.: 2.: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W probówce umieszczono próbkę tymolu:
do której wprowadzono wodę destylowaną (22 oC) i energicznie wstrząśnięto zawartością naczynia (fotografia 1.). Następnie przeprowadzono doświadczenie chemiczne według poniższego schematu.
Po dodaniu stałego wodorotlenku potasu probówką energicznie wstrząśnięto uzyskując mieszaninę przedstawioną na 3. fotografii. Podczas chłodzenia powstałego roztworu do wyjściowej temperatury nie zaobserwowano żadnych zmian.
Wskaż numer tej probówki, której zawartość stanowi emulsję oraz numer probówki zawierającej roztwór rzeczywisty. Uzasadnij swój wybór. Emulsja: Uzasadnienie: Roztwór rzeczywisty: Uzasadnienie: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W probówce umieszczono próbkę tymolu:
do której wprowadzono wodę destylowaną (22 oC) i energicznie wstrząśnięto zawartością naczynia (fotografia 1.). Następnie przeprowadzono doświadczenie chemiczne według poniższego schematu.
Po dodaniu stałego wodorotlenku potasu probówką energicznie wstrząśnięto uzyskując mieszaninę przedstawioną na 3. fotografii. Podczas chłodzenia powstałego roztworu do wyjściowej temperatury nie zaobserwowano żadnych zmian.
Narysuj wzór grupowy związku chemicznego powstałego w 3. probówce. Określ rodzaj kryształów (kowalencyjne, molekularne, jonowe) w postaci których substancja ta występuje w warunkach normalnych. Uzupełnij tabelę. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone