DWMED

Breadcrumbs


Wybór poprawnych wniosków wynikających z przeprowadzonego doświadczenia chemicznego przez trzech uczniów

W celu przeprowadzenia pewnych doświadczeń chemicznych, przygotowano kilka zestawów trzech odczynników (rysunek poniżej):

W probówce nr 1 znajdowała się wodna zawiesina tlenku cynku. Zawartość probówek o numerach 2 i 3 stanowiły rozcieńczone roztwory wodne.

Do każdego z naczyń w pierwszej serii dodano stechiometryczną ilość rozcieńczonego, wodnego roztworu kwasu azotowego(V). Na podstawie obserwacji odnotowanych podczas przebiegu tego doświadczenia trzej uczniowie sformułowali wnioski.

Uczeń A:

W probówkach o numerach 1 i 3 widoczne były wyraźne zmiany po dodaniu roztworu kwasu, natomiast w probówce nr 2 nie zauważyłem żadnych zmian. Zatem wnioskuję, że w drugiej probówce nie przebiegła żadna reakcja chemiczna.

Uczeń B:

W każdej z probówek zaobserwowałem pewne zmiany podczas dodawania kwasu azotowego(V), aczkolwiek w drugiej probówce zmianę zaobserwowałem dopiero po dotknięciu tego naczynia. Wnioskuję, że we wszystkich trzech probówkach przebiegły reakcje chemiczne.

Uczeń C:

Po dodaniu kwasu zauważyłem, że w każdej z probówek doszło do pewnych zmian. W probówce drugiej za zmianę odpowiada wyłącznie zjawisko fizyczne, jakim jest mieszanie się obu roztworów, dlatego wnioskuję, że tylko w probówkach oznaczonych cyframi 1 i 3 przebiegły reakcje chemiczne.

Określ, który z uczniów sformułował poprawne wnioski odnośnie przeprowadzonego doświadczenia?

Podaj numery probówek oraz napisz w formie jonowej skróconej równania przebiegających w nich reakcji chemicznych, na podstawie których wybrany przez Ciebie uczeń sformułował poprawne wnioski.

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone











Reakcja wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) ze stechiometryczną ilością roztworu wodorotlenku sodu

Wodorotlenki trudno rozpuszczalne w wodzie można otrzymać na kilka sposobów. Zwykle są to reakcje przebiegające w wyniku zmieszania wodnych roztworów soli i mocnej zasady lub soli i wody amoniakalnej. W przypadku drugiego z wymienionych procesów wiele otrzymanych w ten sposób wodorotlenków metali bloku d ulega dalszej reakcji z nadmiarem dodawanego odczynnika strącającego, tworząc w ten sposób związki kompleksowe. W jonie kompleksowym atom centralny często przyjmuje liczbę koordynacyjną o wartości dwukrotnie większej od wartości ładunku jonów tego metalu, jaki miał w soli użytej do reakcji.

Część zawartości zlewki z wodnym roztworem siarczanu(VI) miedzi(II) umieszczono w probówce i dodano stechiometryczną ilość roztworu wodorotlenku sodu. Po zakończeniu reakcji chemicznej zawartość naczynia ogrzano w płomieniu palnika gazowego.

Uzupełnij poniższy tekst.

Zawartość probówki przed reakcją miała barwę …………………………………. . Po dodaniu roztworu wodorotlenku sodu zaobserwowano pojawienie się osadu o kolorze …………………………………. . Drugim objawem świadczącym o przebiegu reakcji chemicznej było …………………………………… fazy wodnej, co było spowodowane usunięciem z niej niemal wszystkich jonów Cu2+. W wyniku ogrzewania zawiesiny powstają dwa związki chemiczne, wśród których ciałem stałym jest ……………………………………….  o kolorze ……………………………… .

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone




Paginacja