Gdy łańcuchowa cząsteczka glukozy ulega cyklizacji, na atomie węgla, który w formie łańcuchowej wchodził w skład grupy karbonylowej, tworzy się nowe centrum stereogeniczne. Taki atom nazywa się anomerycznym, a dwa diastereoizomeryczne produkty cyklizacji – anomerami. Izomer, w którym grupa –OH przy anomerycznym atomie węgla znajduje się w konfiguracji trans do podstawnika –CH2OH przy przedostatnim atomie węgla, nazywany jest anomerem α. Drugi anomer (z grupą –OH w pozycji cis) nosi nazwę anomeru β. Poniżej przedstawiono – w projekcji Hawortha – wzory anomerów α i β D-glukopiranozy:
![](https://palladium.edu.pl/pal/wp-content/uploads/2021/03/Wskazanie-odpowiedniego-anomeru-glukozy-ktorego-reszty-buduja-czasteczke-trehalozy.-Zadanie-35.1.-Arkusz-CKE-chemia-maj-2020-rozszerzony-1-punkt.png)
Cząsteczka trehalozy powstaje w wyniku kondensacji dwóch cząsteczek D-glukopiranozy, które łączą się wiązaniem O-glikozydowym. Obie jednostki glukozowe powstały z takiego samego anomeru D-glukopiranozy. Poniżej przedstawiono wzór trehalozy w projekcji Hawortha:
![](https://palladium.edu.pl/pal/wp-content/uploads/2021/03/Wskazanie-odpowiedniego-anomeru-glukozy-ktorego-reszty-buduja-czasteczke-trehalozy.-Zadanie-35.1.-Arkusz-CKE-chemia-maj-2020-rozszerzony-1-punkt-trehaloza.png)
W dwóch probówkach umieszczono wodny roztwór trehalozy. Do probówki I dodano zalkalizowaną zawiesinę wodorotlenku miedzi(II) i zawartość probówki ogrzano.
![](https://palladium.edu.pl/pal/wp-content/uploads/2021/03/Doswiadczenia-z-udzialem-trehalozy-oraz-alkalicznej-wodnej-zawiesiny-wodorotlenku-miedziII.-Zadanie-35.2.-Arkusz-CKE-chemia-maj-2020-rozszerzony-1-punkt-a.png)
Do probówki II wprowadzono kwas solny i zawartość probówki ogrzano. Następnie zawartość tej probówki ostudzono, zobojętniono, dodano zalkalizowaną zawiesinę wodorotlenku miedzi(II) i ponownie ogrzano.
![](https://palladium.edu.pl/pal/wp-content/uploads/2020/05/Doswiadczenia-z-udzialem-trehalozy-oraz-alkalicznej-wodnej-zawiesiny-wodorotlenku-miedziII.-Zadanie-35.2.-Arkusz-CKE-chemia-maj-2020-rozszerzony-1-punkt-b.png)
Rozstrzygnij, czy końcowy efekt doświadczenia był taki sam w obu probówkach. Odpowiedź uzasadnij. Odnieś się do:
• budowy cząsteczki trehalozy
• konsekwencji reakcji, która zaszła w probówce II pod wpływem kwasu solnego.
Rozstrzygnięcie:
Uzasadnienie: