W celu odróżnienia związków chemicznych – azotanu(III) sodu, jodku potasu oraz chlorku sodu, na ich próbki podziałano stężonym kwasem siarkowym(VI). Efekt przeprowadzonego doświadczenia ilustrują fotografie:
Do zawartości 2. probówki wprowadzono zasadę potasową. Wylot naczynia zamknięto i energicznie wstrząśnięto uzyskując układ widoczny na zamieszczonej poniżej fotografii. Roztwór zawierał wówczas dwie różne sole.
Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji chemicznej w wyniku której faza gazowa uległa odbarwieniu. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W celu odróżnienia związków chemicznych – azotanu(III) sodu, jodku potasu oraz chlorku sodu, na ich próbki podziałano stężonym kwasem siarkowym(VI). Efekt przeprowadzonego doświadczenia ilustrują fotografie:
Napisz równanie reakcji chemicznej w wyniku której powstał produkt, w którym budujące go atomy pierwiastków miały taki sam stopień utlenienia jak przed dodaniem kwasu siarkowego(VI). © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Topniki lutownicze stanowią mieszaniny różnych substancji chemicznych, wśród których znajduje się chlorek cynku. Związek ten opisywany jest między innymi przedstawionym piktogramem ostrzegawczym.
Napisz w formie jonowej skróconej równanie procesu chemicznego, którego przebieg w wodnym roztworze chlorku cynku jest przyczyną oznaczenia tego związku chemicznego przedstawionym piktogramem. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Do wodnego, bezbarwnego roztworu bromianu(V) potasu wprowadzono 10-procentowy roztwór kwasu solnego. Zamieszczona fotografia przedstawia naczynie reakcyjne chwilę po wymieszaniu wymienionych odczynników. Podczas przebiegu reakcji chemicznej wyczuwalny był charakterystyczny duszący zapach.
Stosując symbole podpowłok napisz konfigurację elektronów walencyjnych atomu pierwiastka w stanie podstawowym, którego cząsteczki stanowią wydzielający się gazowy produkt o duszącym zapachu. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Do wodnego, bezbarwnego roztworu bromianu(V) potasu wprowadzono 10-procentowy roztwór kwasu solnego. Zamieszczona fotografia przedstawia naczynie reakcyjne chwilę po wymieszaniu wymienionych odczynników. Podczas przebiegu reakcji chemicznej wyczuwalny był charakterystyczny duszący zapach.
Oprócz barwnego produktu gazowego, w trakcie przedstawionej przemiany chemicznej powstają również aniony proste. Drobiny te reagują z cząsteczkami opisanego gazu dając produkt, który fazie wodnej nadaje widoczne na fotografii zabarwienie.
Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji chemicznej w wyniku której roztwór przyjmuje widoczne na fotografii zabarwienie. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Do wodnego, bezbarwnego roztworu bromianu(V) potasu wprowadzono 10-procentowy roztwór kwasu solnego. Zamieszczona fotografia przedstawia naczynie reakcyjne chwilę po wymieszaniu wymienionych odczynników. Podczas przebiegu reakcji chemicznej wyczuwalny był charakterystyczny duszący zapach.
Oprócz barwnego produktu gazowego, w trakcie przedstawionej przemiany chemicznej powstają również aniony proste. Drobiny te reagują z cząsteczkami opisanego gazu dając produkt, który fazie wodnej nadaje widoczne na fotografii zabarwienie.
Po całkowitym usunięciu z mieszaniny poreakcyjnej opisanego gazu, pozostały roztwór wkraplano do probówki zawierającej wodny roztwór jednego ze związków chemicznych:
NaHSO4, BaSO4, KI, CaCl2.
Zamieszczona poniżej fotografia przedstawia zawartość naczynia w trakcie wykonywania opisanej czynności.
Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji chemicznej, której przebieg był przyczyną pojawienia się widocznej na fotografii barwnej zmiany. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W czterech kolbach, w losowej kolejności znajdowały się bezbarwne wodne roztwory: wodorowęglanu sodu, wodorotlenku sodu, wodorosiarczanu(VI) potasu i wodorotlenku baru. W każdej kolbie był roztwór innej substancji. Roztwory tych związków chemicznych oznaczono kolejnymi numerami 1.–4. W celu identyfikacji zawartości każdego naczynia przeprowadzono eksperyment.
Roztwór 1., który barwi uniwersalny papierek wskaźnikowy na kolor czerwony wprowadzono do trzech probówek, a następnie do każdej z nich dodano roztworu 2., 3. oraz 4. Analogicznie postąpiono z pozostałymi mieszaninami:
– do roztworu 2. dodano roztwory 1., 3. i 4.
– do roztworu 3. dodano roztwory 1., 2. i 4.
– do roztworu 4. dodano roztwory 1., 2. i 3.
Wyniki doświadczenia zebrano w tabeli.
Napisz stosując teorię kwasów i zasad Brønsteda-Lowry’ego równanie procesu chemicznego, którego przebieg powoduje opisaną zmianę barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego w roztworze 1. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W czterech kolbach, w losowej kolejności znajdowały się bezbarwne wodne roztwory: wodorowęglanu sodu, wodorotlenku sodu, wodorosiarczanu(VI) potasu i wodorotlenku baru. W każdej kolbie był roztwór innej substancji. Roztwory tych związków chemicznych oznaczono kolejnymi numerami 1.–4. W celu identyfikacji zawartości każdego naczynia przeprowadzono eksperyment.
Roztwór 1., który barwi uniwersalny papierek wskaźnikowy na kolor czerwony wprowadzono do trzech probówek, a następnie do każdej z nich dodano roztworu 2., 3. oraz 4. Analogicznie postąpiono z pozostałymi mieszaninami:
– do roztworu 2. dodano roztwory 1., 3. i 4.
– do roztworu 3. dodano roztwory 1., 2. i 4.
– do roztworu 4. dodano roztwory 1., 2. i 3.
Wyniki doświadczenia zebrano w tabeli.
Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji chemicznych jakie przebiegły w probówkach 3. oraz 4. po wprowadzeniu do nich roztworu z 2. probówki. Probówka 3.: Probówka 4.: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W czterech kolbach, w losowej kolejności znajdowały się bezbarwne wodne roztwory: wodorowęglanu sodu, wodorotlenku sodu, wodorosiarczanu(VI) potasu i wodorotlenku baru. W każdej kolbie był roztwór innej substancji. Roztwory tych związków chemicznych oznaczono kolejnymi numerami 1.–4. W celu identyfikacji zawartości każdego naczynia przeprowadzono eksperyment.
Roztwór 1., który barwi uniwersalny papierek wskaźnikowy na kolor czerwony wprowadzono do trzech probówek, a następnie do każdej z nich dodano roztworu 2., 3. oraz 4. Analogicznie postąpiono z pozostałymi mieszaninami:
– do roztworu 2. dodano roztwory 1., 3. i 4.
– do roztworu 3. dodano roztwory 1., 2. i 4.
– do roztworu 4. dodano roztwory 1., 2. i 3.
Wyniki doświadczenia zebrano w tabeli.
Spośród modeli A–C ilustrujących geometrię cząsteczek wybierz ten, który przedstawia cząsteczkę produktu opuszczającego 2. probówkę po dodaniu do jej zawartości roztworu z 1. probówki. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Po wprowadzeniu roztworu kwasu azotowego(V) do bezbarwnego roztworu siarczku sodu uzyskano efekt widoczny na zamieszczonej fotografii.
Rozstrzygnij, czy podczas tego doświadczenia zastosowano stężony roztwór kwasu. Uzasadnij odpowiedź. Rozstrzygnięcie: Uzasadnienie: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Po wprowadzeniu roztworu kwasu azotowego(V) do bezbarwnego roztworu siarczku sodu uzyskano efekt widoczny na zamieszczonej fotografii.
Po wkropleniu roztworu kwasu, z probówki wyczuwalny był charakterystyczny zapach zgniłych jaj.
Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji chemicznej w wyniku której pojawił się opisany objaw jej przebiegu. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W temperaturze 25 oC w wodzie rozpuszczono próbkę wodoroortofosforanu(V) sodu. Do powstałej mieszaniny dodano kilka kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny (fotografia 2.). W roztworze ustaliła się równowaga dynamiczna:
Zawartość tego naczynia ogrzano do temperatury około 80 oC i ponownie sfotografowano (zdjęcie nr 3). Następnie probówkę umieszczono w lodówce laboratoryjnej schładzając zawarty w niej roztwór do temperatury 5 oC (fotografia 1.).
Podkreśl właściwe wyrażenia w nawiasach, aby powstały zdania prawdziwe. Wraz ze wzrostem temperatury wartość pH roztworu Na2HPO4 (maleje / rośnie / nie zmienia się), ponieważ wartość stałej równowagi dysocjacji zasadowej jonu HPO42– w temperaturze 353 K jest (większa niż / mniejsza niż / taka sama jak) niż w temperaturze 298 K. Na podstawie przeprowadzonego eksperymentu można zatem wnioskować, że wartość zmiany entalpii opisanego procesu jest (dodatnia / ujemna). © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Do probówki zawierającej w temperaturze 22 oC stężony roztwór kwasu azotowego(V) wprowadzono drucik miedziany. Fotografie 1.–6. w sposób schematyczny ilustrują kolejne etapy przeprowadzonego doświadczenia. Poniżej zdjęć zamieszczona została oś czasu (sekundy).
Oceń, czy na podstawie zamieszczonego schematu można stwierdzić, że efekt cieplny opisanej reakcji chemicznej ma wartość ujemną? W odpowiedzi odnieś się do wpływu temperatury na szybkość tworzenia się barwnego gazowego produktu. Ocena: Uzasadnienie: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone