Odróżnianie zawartości probówek
Przeprowadzono doświadczenie którego schemat zilustrowano rysunkiem poniżej. Przed rozpoczęciem tego eksperymentu w probówkach znajdowały się wodne roztwory cukrów: 1 i 2 – sacharozy, 3 – maltozy, 4 – mannozy oraz 5 – fruktozy. Po dodaniu podanych odczynników, zawartością każdego z naczyń energicznie wstrząśnięto. Probówki o numerach 1÷3 umieszczono następnie w łaźni wodnej o temperaturze równej 50 ⁰C i termostatowano przez 30 minut. Po tym czasie zawartość naczyń ostudzono do temperatury otoczenia (20 ⁰C).
Zawartość probówek, w których nie odnotowano objawów świadczących o przebiegu reakcji chemicznej postanowiono poddać analizie jakościowej, która pozwoliłaby potwierdzić (lub nie), że reakcja przebiegła podczas opisanego w informacji wstępnej doświadczenia. W tym celu najpierw zobojętniono zawartość każdego z naczyń, a następnie wybrano dwa, spośród odczynników: CuSO4(aq), NaHCO3(aq), Br2(aq), NH4NO3(aq), FeCl3(s) i dodano do zawartości probówek, w których nie zaobserwowano uprzednio objawów świadczących o przebiegu reakcji chemicznej.
Podkreśl wzory dwóch substancji chemicznych, których wodne roztwory wybrano oraz napisz (podając jednocześnie numery odpowiednich probówek), co zaobserwowano w każdym z naczyń po dodaniu do nich tych odczynników? © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Podkreśl wzory dwóch substancji chemicznych, których wodne roztwory wybrano oraz napisz (podając jednocześnie numery odpowiednich probówek), co zaobserwowano w każdym z naczyń po dodaniu do nich tych odczynników?
© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone