Przypisywanie określeń do obserwacji oraz wniosków. Podręcznik 1.3 zad. 2
Istotnymi etapami prowadzonego doświadczenia chemicznego są obserwacje (podczas których notujemy wszystkie te zjawiska, jakie jesteśmy w stanie zauważyć wykorzystując nasze zmysły (wzrok, słuch, dotyk oraz węch) oraz wnioski – będące konsekwencją zaobserwowanych przez nas zjawisk. Na podstawie: R. Szczypiński, Projektowanie doświadczeń chemicznych. Dla maturzystów i nie tylko, Warszawa 2019.
Przyporządkuj podane określenia do obserwacji oraz wniosków. a) Zaszła reakcja chemiczna. b) Lotność związku organicznego zależy od liczby atomów węgla w cząsteczce. c) Roztwór odbarwił się. d) Stopień dysocjacji zależy od stężenia roztworu elektrolitu. e) Wydzielił się bezbarwny gaz o drażniącej woni. f) Kation Cu²⁺ jest silniejszym utleniaczem, niż Zn²⁺. g) Ciało stałe uległo rozpuszczeniu. h) Szybkość reakcji chemicznej rośnie wraz ze wzrostem temperatury. i) Wyczuwalny jest zapach octu. j) Wydzielającym się gazem jest amoniak. k) W roztworze znajdowały się jony NO₃⁻. l) Strąca się biały osad, ciemniejący na świetle. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Przyporządkuj podane określenia do obserwacji oraz wniosków. a) Zaszła reakcja chemiczna. b) Lotność związku organicznego zależy od liczby atomów węgla w cząsteczce. c) Roztwór odbarwił się. d) Stopień dysocjacji zależy od stężenia roztworu elektrolitu. e) Wydzielił się bezbarwny gaz o drażniącej woni. f) Kation Cu²⁺ jest silniejszym utleniaczem, niż Zn²⁺. g) Ciało stałe uległo rozpuszczeniu. h) Szybkość reakcji chemicznej rośnie wraz ze wzrostem temperatury. i) Wyczuwalny jest zapach octu. j) Wydzielającym się gazem jest amoniak. k) W roztworze znajdowały się jony NO₃⁻. l) Strąca się biały osad, ciemniejący na świetle.
© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone