Paprotniki
Mchy i paprocie należą do dwóch grup roślin, które jako pierwsze opanowały środowisko lądowe, ale wywodzą się z różnych linii rozwojowych i dlatego się różnią niektórymi z uzyskanych adaptacji do tego środowiska. a) Zaznacz właściwe dokończenie poniższego stwierdzenia. Charakterystyczną cechą mchów, odróżniającą tę grupę roślin od paproci, jest A. zdolność gametofitu do fotosyntezy.B. rozmnażanie za pomocą zarodników.C. dominacja haploidalnego gametofitu.D. przemieszczanie się plemników do rodni w wodzie.
b) Określ, czy listek mchu jest strukturą homologiczną, czy analogiczną do liścia paproci. Odpowiedź uzasadnij.
Na schemacie przedstawiono cykl rozwojowy paprotki zwyczajnej (Polypodium vulgare).
1. Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
2. Uzasadnij, że stwierdzenie ,,Rozmnażanie się paprotki zwyczajnej przez zarodniki można określić jako klonowanie” jest nieprawdziwe.
Na schemacie przedstawiono cykl rozwojowy jednego z gatunków paproci.
a) W odpowiedni prostokąt na schemacie wpisz literę „R” oznaczającą moment zachodzenia mejozy. b) Wymień nazwy organów płciowych oznaczonych na schemacie cyframi 1 i 2. 1. 2. c) Podaj, w jaki sposób u paproci są przekazywane gamety męskie podczas rozmnażania płciowego: uwzględnij budowę plemników i środowisko, w którym ten proces zachodzi.