DWMED

Breadcrumbs











Zadanie 11.2. Arkusz Palladium marzec 2023 (1 punkt)

Jeden z wymienionych anionów, umownie oznaczony literą X powstaje w wyniku dysocjacji elektrolitycznej słabego, nietrwałego kwasu, który rozkłada się między innymi z wydzieleniem tlenku azotu(II). W roztworze pojawia się wtedy również mocny kwas tlenowy. W celu określenia funkcji (utleniacza lub reduktora), jaką w reakcjach redoks może pełnić jon X trzech uczniów przeprowadziło doświadczenie chemiczne z udziałem wodnego roztworu soli potasowej zawierającej opisany anion.

Uczeń A: zawartość probówki wprowadził do rozcieńczonego roztworu kwasu siarkowego(VI).

Uczeń B: zawartość probówki wprowadził do zakwaszonego roztworu dwuchromianu(VI) potasu.

Uczeń C: zawartość probówki wprowadził do zakwaszonego roztworu jodku potasu.

W celu zakwaszenia układów, uczniowie B oraz C wykorzystali ten sam kwas, co uczeń A. Fotografie o numerach 1.­–5. w sposób losowy przedstawiają wygląd probówek wraz z zawartością, przy czym niektóre ze zdjęć wykonano w trakcie lub po zakończeniu eksperymentu przez uczniów:

Po zakończeniu doświadczenia każdy z uczniów sformułował wniosek dotyczący funkcji (utleniacza, reduktora) pełnionej przez anion X w reakcjach redoks.

Uczeń A: anion X w reakcjach chemicznych pełni wyłącznie funkcję reduktora.

Uczeń B: anion X w reakcjach chemicznych może pełnić funkcję reduktora.

Uczeń C: anion X w reakcjach chemicznych może pełnić funkcję utleniacza.

Oceń, czy wszyscy uczniowie wyciągnęli właściwy wniosek na temat pełnionej w reakcjach redoks funkcji przez anion X? Uzasadnij odpowiedź.

Ocena:

Uzasadnienie:

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone


Zadanie 11.3. Arkusz Palladium marzec 2023 (1 punkt)

Jeden z wymienionych anionów, umownie oznaczony literą X powstaje w wyniku dysocjacji elektrolitycznej słabego, nietrwałego kwasu, który rozkłada się między innymi z wydzieleniem tlenku azotu(II). W roztworze pojawia się wtedy również mocny kwas tlenowy. W celu określenia funkcji (utleniacza lub reduktora), jaką w reakcjach redoks może pełnić jon X trzech uczniów przeprowadziło doświadczenie chemiczne z udziałem wodnego roztworu soli potasowej zawierającej opisany anion.

Uczeń A: zawartość probówki wprowadził do rozcieńczonego roztworu kwasu siarkowego(VI).

Uczeń B: zawartość probówki wprowadził do zakwaszonego roztworu dwuchromianu(VI) potasu.

Uczeń C: zawartość probówki wprowadził do zakwaszonego roztworu jodku potasu.

W celu zakwaszenia układów, uczniowie B oraz C wykorzystali ten sam kwas, co uczeń A. Fotografie o numerach 1.­–5. w sposób losowy przedstawiają wygląd probówek wraz z zawartością, przy czym niektóre ze zdjęć wykonano w trakcie lub po zakończeniu eksperymentu przez uczniów:

Mieszanina wody z pewną substancją chemiczną wykazuje efekt Tyndalla. Po zakończeniu doświadczenia przez ucznia C, pewną część uzyskanej zawartości probówki wprowadzono do opisanej mieszaniny i zaobserwowano pojawienie się charakterystycznego zabarwienia.

Podkreśl nazwę tej z poniższych substancji chemicznych, której mieszanina z wodą została wykorzystana oraz napisz, jaką barwę przyjęła zawartość naczynia po wprowadzeniu do niej zawartości probówki uzyskanej przez ucznia C.

fruktoza                       sacharoza                       amyloza                       glukoza

Barwa zawartości naczynia:

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone


Zadanie 12.1. Arkusz Palladium marzec 2023 (1 punkt)

Pomimo obecności tego samego związku chemicznego, dany minerał może przyjmować różne zabarwienie. Przyczyną tego może być obecność innych substancji budujących daną skałę. Bardzo często zdarza się, że różne minerały, zbudowane z odmiennych związków chemicznych mogą mieć podobną budowę morfologiczną oraz zabarwienie. W celu ich odróżnienia, niewielkie próbki badanych substancji poddaje się działaniu specjalnie w tym celu dobranego odczynnika chemicznego. Przykładem pary minerałów, które mogą przyjmować identyczne (czerwone) zabarwienie są – Sfaleryt zbudowany z siarczku cynku oraz Rodochrozyt, czyli węglan manganu(II).

Na podstawie: J. Żaba, I. V. Żaba, Atlas naturalnych kamieni szlachetnych i ozdobnych, Warszawa 2016.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, którego celem było odróżnienie rozdrobnionych próbek Sfalerytu i Rodochrozytu. W tym celu wybrano roztwór pewnej substancji chemicznej, która po wprowadzeniu do każdej z próbek doprowadziła do ich roztworzenia. Zaobserwowano również, że z każdego naczynia reakcyjnego wydzieliła się substancja gazowa, a uzyskane roztwory przyjęły podobne zabarwienie.

Spośród wymienionych substancji chemicznych wybierz i podkreśl wzór sumaryczny tej, której wodny roztwór wprowadzony do każdej z analizowanych próbek doprowadził do wydzielenia się substancji gazowej:

KOH                       CaBr2                      HCl                       NH3

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone



Zadanie 12.3. Arkusz Palladium marzec 2023 (1 punkt)

Pomimo obecności tego samego związku chemicznego, dany minerał może przyjmować różne zabarwienie. Przyczyną tego może być obecność innych substancji budujących daną skałę. Bardzo często zdarza się, że różne minerały, zbudowane z odmiennych związków chemicznych mogą mieć podobną budowę morfologiczną oraz zabarwienie. W celu ich odróżnienia, niewielkie próbki badanych substancji poddaje się działaniu specjalnie w tym celu dobranego odczynnika chemicznego. Przykładem pary minerałów, które mogą przyjmować identyczne (czerwone) zabarwienie są – Sfaleryt zbudowany z siarczku cynku oraz Rodochrozyt, czyli węglan manganu(II).

Na podstawie: J. Żaba, I. V. Żaba, Atlas naturalnych kamieni szlachetnych i ozdobnych, Warszawa 2016.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, którego celem było odróżnienie rozdrobnionych próbek Sfalerytu i Rodochrozytu. W tym celu wybrano roztwór pewnej substancji chemicznej, która po wprowadzeniu do każdej z próbek doprowadziła do ich roztworzenia. Zaobserwowano również, że z każdego naczynia reakcyjnego wydzieliła się substancja gazowa, a uzyskane roztwory przyjęły podobne zabarwienie.

Napisz równania reakcji chemicznych stanowiących podstawę odróżnienia Sfalerytu od Rodochrozytu podczas opisanego doświadczenia chemicznego.

Równanie reakcji z udziałem Sfalerytu:

Równanie reakcji z udziałem Rodochrozytu:

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone

Paginacja