Do dwóch nieopisanych probówek zawierających 0,5-molowe roztwory kwasów – bromowodorowego (pierwsza probówka) oraz etanowego (druga probówka) wprowadzono identyczne porcje skorupek jaja kurzego.
Oceń, czy możliwe byłoby wyłącznie poprzez ocenę wzrokową odróżnienie zawartości obu wymienionych naczyń podczas prowadzenia opisanego eksperymentu? Odpowiedź uzasadnij w 1-2 zdaniach. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W czterech nieoznakowanych probówkach znajdują się krystaliczne substancje chemiczne o wzorach: Na2S, CaCO3, NaHCO3, NaNO2.
Dysponując jedynie wodnym roztworem kwasu siarkowego(VI), zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie identyfikacja zawartości każdego z wymienionych naczyń. W tym celu opisz spodziewane obserwacje oraz sformułuj wnioski. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Przeprowadzono doświadczenie opisane poniższym rysunkiem stosując takie ilości odczynników, że uzyskano klarowne roztwory wodne.
Podaj odczyn znajdującego się w probówce nr 1 roztworu przed rozpoczęciem doświadczenia. Odpowiedź uzasadnij równaniem reakcji chemicznej, zapisanym w formie jonowej skróconej. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Przeprowadzono doświadczenie opisane poniższym rysunkiem stosując takie ilości odczynników, że uzyskano klarowne roztwory wodne.
Napisz, co zaobserwowano w probówkach o numerach 1÷4 w wyniku przeprowadzonego doświadczenia? © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Wodorotlenek chromu(III) jest szarozielonym ciałem stałym.
Dysponując tlenkiem potasu, siarczanem(VI) chromu(III), wodą destylowaną oraz niezbędnym szkłem i aparaturą laboratoryjną zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie uzyskanie stałego wodorotlenku chromu(III). © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Octan ołowiu(II) zwany jest tzw. cukrem ołowianym, natomiast jodek potasu jest składnikiem płynu Lugola.
Dysponując stałym octanem ołowiu(II), jodkiem potasu, wodą destylowaną oraz niezbędnym szkłem i aparaturą laboratoryjną zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie uzyskanie stałych soli – jodku ołowiu(II) oraz octanu potasu. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W dwóch nieopisanych opakowaniach znajdowały się karbid oraz węglik glinu.
Dysponując dwiema pustymi probówkami zaprojektuj doświadczenie, polegające na odróżnieniu zawartości wymienionych substancji chemicznych. W tym celu wybierz dwa spośród niżej podanych odczynników, opisz swój tok postępowania, w którym zawarte będą oczekiwane przez Ciebie obserwacje oraz wniosek końcowy. Odczynniki: HCl(aq), oranż metylowy, NaNO3(aq), KOH(aq). © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Pent-1-en jest węglowodorem, w cząsteczce którego znajduje się jedno wiązanie π.
Dysponując niezbędnym szkłem laboratoryjnym zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie wykazania, że w cząsteczce pent-1-enu znajduje się wiązanie wielokrotne. W tym celu wybierz jeden spośród odczynników: H2SO4(aq), MnO2(s), AlCl3(s), Br2(aq). Następnie napisz stosowne obserwacje i sformułuj wniosek końcowy, wynikający z przeprowadzonego eksperymentu. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Do kolby okrągłodennej zawierającej roztwór bromu w czterochlorku węgla wprowadzono nieco pyłu żelaznego oraz niewielki nadmiar benzenu. Zawartość naczynia przez pewien czas ogrzewano. Powstałą monobromopochodną organiczną, która w temperaturze 293 K jest cieczą wydzielono z mieszaniny poreakcyjnej metodami fizycznymi i umieszczono w probówce z wodą destylowaną.
Określ, jaką liczbę (pomijając powietrze) faz oraz składników stanowiła mieszanina użyta do reakcji przed rozpoczęciem ogrzewania zawartości kolby? © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Do kolby okrągłodennej zawierającej roztwór bromu w czterochlorku węgla wprowadzono nieco pyłu żelaznego oraz niewielki nadmiar benzenu. Zawartość naczynia przez pewien czas ogrzewano. Powstałą monobromopochodną organiczną, która w temperaturze 293 K jest cieczą wydzielono z mieszaniny poreakcyjnej metodami fizycznymi i umieszczono w probówce z wodą destylowaną.
Oceń, którą część probówki – dolną, czy górną – w temperaturze 293 K będzie stanowić woda destylowana? Uzasadnij swoją odpowiedź. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Propan-2-ol oraz 2-metylopropan-2-ol są alkoholami o różnej strukturze cząsteczek.
Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie odróżnienie zawartości dwóch probówek, zawierających losowo w nich umieszczone propan-2-ol oraz 2-metylopropan-2-ol. W tym celu wybierz jeden z podanego zestawu odczynników: świeżo strącony osad wodorotlenku miedzi(II), odczynnik Tollensa, zakwaszony roztwór dwuchromianu(VI) potasu, wodny roztwór chlorku żelaza(III). Następnie napisz stosowne obserwacje towarzyszące przebiegowi tego doświadczenia oraz sformułuj wniosek końcowy. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W trzech nieoznakowanych kolbach znajdowały się wodne roztwory fenolanu sodu, etanolu oraz gliceryny.
Dysponując zestawami pustych probówek zaproponuj dwuetapowe doświadczenie chemiczne, którego celem będzie identyfikacja zawartości każdej z kolb. W tym celu spośród podanych niżej odczynników wybierz dwa – po jednym dla każdego z etapów eksperymentu. Odczynniki: oranż metylowy, fenoloftaleina, chlorek żelaza(III), świeżo strącony osad wodorotlenku miedzi(II). Następnie napisz spodziewane obserwacje towarzyszące przebiegowi tego doświadczenia oraz sformułuj odpowiednie wnioski. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone