Informacje na temat zbioru zadań (czarna okładka).
Aktualna lista zadań ze zbioru (zbiór zadań w czarnej okładce) zawierających rozwiązania krok po kroku w postaci filmów na platformie palladium znajduje się w pliku PDF pod nazwą Odnośniki do zadań. Plik znajduje się pod poniższym linkiem:
Lista zadań z rozwiązaniami w postaci filmu
Na wszystkie pytania odpowiedzi udziela dr inż. Rafał Szczypiński
Żeby łatwiejsze stało się zapamiętanie pewnych prawidłowości, w odpowiedziach do niektórych problemów zamieszczono dodatkowo kolorowe grafiki – memy.
Czy podczas zapisu równania reakcji jako odpowiedzi do zadania trzeba zapisywać postać, w jakiej znajdują się reagenty? Chodzi mi o zapisy (aq), (s), (c), (g), które często spotykane są w równaniach reakcji w informacji wstępnej do zadań.
Zauważyłem, że w zadaniach ze stałą dysocjacji kwasu nie uwzględnia się wody. Dlaczego?
Mam pytanie – dlaczego w wyniku próby Trommera powstaje sól, a nie kwas karboksylowy. W wielu książkach i zbiorach zadań podaje się, że powstaje kwas a nie sól. Zgłupiałem. Czy mógłby Pan mi to wytłumaczyć?
Zauważyłam, że w książkach używa się wyłącznie określenia „szybkość reakcji” chemicznej, a nie „prędkość reakcji” chemicznej. Dlaczego ten drugi zwrot nie jest poprawny?
Na klasówce napisałem, że jeśli zwiększymy ciśnienie, to reakcja zapisana takim równaniem:
3H2(g) + N2(g) ⇄ 2NH3(g)
przesunie się w prawo, ale niestety nie uznano mi tej odpowiedzi. Dlaczego, skoro jest to reakcja w której mamy większą liczbę moli gazowych substratów niż produktu?
Spotkałam się z dwoma zapisami stopniu utlenienia pierwiastków – jako cyfry rzymskie oraz arabskie. Który z tych zapisów jest poprawny. Zgłupiałam, bo zdania są podzielone.
Mam wątpliwości jak zapisywać dodatnią wartość stopnia utlenienia pierwiastka, mianowicie, czy np dla kationu Ca2+ pisać II, czy +2?