W temperaturze 25 oC przeprowadzono doświadczenie chemiczne według zamieszczonego schematu, na którym fotografia 2. przedstawia zawartość probówki uzyskaną po zmieszaniu rozcieńczonych wodnych roztworów azotanu(V) ołowiu(II) oraz jodku potasu zawierających stechiometryczne ilości substratów. Wymienione sole są białymi ciałami stałymi.
Ciało stałe wprowadzone do 2. probówki przereagowało całkowicie.
Podkreśl wyrażenia w nawiasach, aby powstały zdania prawdziwe. Stężenie molowe jonów I– w probówce 1. jest (większe niż / mniejsze niż / takie samo jak) w probówce 2. i jednocześnie (większe niż / mniejsze niż / taka samo jak) w probówce 3. Najmniejszą masę ma barwny osad znajdujący się w probówce (pierwszej / drugiej / trzeciej). © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W temperaturze 25 oC przeprowadzono doświadczenie chemiczne według zamieszczonego schematu, na którym fotografia 2. przedstawia zawartość probówki uzyskaną po zmieszaniu rozcieńczonych wodnych roztworów azotanu(V) ołowiu(II) oraz jodku potasu zawierających stechiometryczne ilości substratów. Wymienione sole są białymi ciałami stałymi.
Ciało stałe wprowadzone do 2. probówki przereagowało całkowicie.
Oblicz o ile miligramów zmieniła się masa osadu w wyniku wprowadzenia podanej ilości wody destylowanej do zawartości 2. probówki. Wynik podaj z dokładnością do pierwszego miejsca po przecinku. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W temperaturze 25 oC przeprowadzono dwa doświadczenia chemiczne z udziałem wodnych roztworów chlorku żelaza(III) oraz azotanu(V) ołowiu(II). Podczas jednego z eksperymentów zastosowano roztwór substratu o stosunkowo wysokim stężeniu molowym. W efekcie zaobserwowano istotne różnice w zawartościach probówek uzyskanych podczas przeprowadzonych doświadczeń chemicznych, co ilustrują zamieszczone fotografie.
Zaznacz właściwe spośród wyrażeń (A–D) opisujące równowagę jaka ustaliła się między osadem oraz fazą wodną po zakończeniu 2. doświadczenia. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W temperaturze 25 oC przeprowadzono dwa doświadczenia chemiczne z udziałem wodnych roztworów chlorku żelaza(III) oraz azotanu(V) ołowiu(II). Podczas jednego z eksperymentów zastosowano roztwór substratu o stosunkowo wysokim stężeniu molowym. W efekcie zaobserwowano istotne różnice w zawartościach probówek uzyskanych podczas przeprowadzonych doświadczeń chemicznych, co ilustrują zamieszczone fotografie.
Wskaż numer tego doświadczenia, podczas którego po zmieszaniu roztworów soli wybrane wyrażenie miało wartość wielokrotnie mniejszą niż 1,7∙10–5. Uzasadnij wybór. Numer doświadczenia: Uzasadnienie: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Wodne roztwory wielu soli mogą reagować ze sobą, nawet jeśli takiej przemianie chemicznej nie towarzyszy strącenie się osadu. Przykładem jest równowagowy proces opisany równaniem:
CuSO4(aq) + 2NaCl(aq) ⇄ CuCl2(aq) + Na2SO4(aq)
W temperaturze 23 oC zmieszano wodne roztwory chlorku sodu oraz siarczanu(VI) miedzi(II) o stosunkowo niewielkim stężeniu uzyskując mieszaninę którą przedstawia fotografia 1. Zawartość naczynia następnie ogrzano do temperatury (80 oC) i uzyskano efekt widoczny na fotografii 2. (barwa zielona). Po ochłodzeniu roztworu, przyjął on ponownie barwę wyjściową.
Oceń, czy szybkość reakcji tworzenia siarczanu(VI) miedzi(II) rośnie ze wzrostem temperatury. Ocena: Uzasadnienie: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Wodne roztwory wielu soli mogą reagować ze sobą, nawet jeśli takiej przemianie chemicznej nie towarzyszy strącenie się osadu. Przykładem jest równowagowy proces opisany równaniem:
CuSO4(aq) + 2NaCl(aq) ⇄ CuCl2(aq) + Na2SO4(aq)
W temperaturze 23 oC zmieszano wodne roztwory chlorku sodu oraz siarczanu(VI) miedzi(II) o stosunkowo niewielkim stężeniu uzyskując mieszaninę którą przedstawia fotografia 1. Zawartość naczynia następnie ogrzano do temperatury (80 oC) i uzyskano efekt widoczny na fotografii 2. (barwa zielona). Po ochłodzeniu roztworu, przyjął on ponownie barwę wyjściową.
Do mieszaniny widocznej na 1. fotografii, w temperaturze 23 oC wprowadzono stały chlorek sodu i energicznie wstrząsano zawartością naczynia, aż do całkowitego zaniku fazy stałej.
Określ barwę uzyskanego w ten sposób roztworu. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W wodnym roztworze bromu ustala się równowaga opisana równaniem:
Br2 + 2H2O ⇄ HBrO + Br– + H3O+
Fotografie 1. oraz 2. przedstawiają zawartość probówek, jaka powstaje w wyniku zaburzenia opisanej równowagi przy zastosowaniu odczynników z grupy A oraz odczynników z grupy B, wśród których znajdują się:
H2SO4(stężony), NaOH(s), KBr(s), H2O, Cl2(g).
Przypisz wymienione odczynniki do odpowiedniej grupy – A lub B. Odczynniki A: Odczynniki B: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W wodnym roztworze bromu ustala się równowaga opisana równaniem:
Br2 + 2H2O ⇄ HBrO + Br– + H3O+
Fotografie 1. oraz 2. przedstawiają zawartość probówek, jaka powstaje w wyniku zaburzenia opisanej równowagi przy zastosowaniu odczynników z grupy A oraz odczynników z grupy B, wśród których znajdują się:
H2SO4(stężony), NaOH(s), KBr(s), H2O, Cl2(g).
Wyjaśnij, dlaczego stopień dysocjacji związku HBrO maleje w przypadku zastosowania odczynnika obniżającego pH mieszaniny równowagowej? © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W wodnym roztworze bromu ustala się równowaga opisana równaniem:
Br2 + 2H2O ⇄ HBrO + Br– + H3O+
Fotografie 1. oraz 2. przedstawiają zawartość probówek, jaka powstaje w wyniku zaburzenia opisanej równowagi przy zastosowaniu odczynników z grupy A oraz odczynników z grupy B, wśród których znajdują się:
H2SO4(stężony), NaOH(s), KBr(s), H2O, Cl2(g).
Oceń, czy stosując którykolwiek z wymienionych odczynników o stałym stanie skupienia można uzyskać układ widoczny na zamieszczonej poniżej fotografii? Uzasadnij odpowiedź. Ocena: Uzasadnienie: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Poniższe fotografie przedstawiają mieszaniny wody z różnymi substancjami chemicznymi.
Uzupełnij tabelę. Podaj numery tych probówek, których zawartość spełnia określony warunek wymieniony w tabeli. © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografie o numerach 1 oraz 2 ilustrują różniące się stężeniem molowym wodne roztwory pewnego związku kompleksowego.
W zaznaczonym polu pomiędzy fotografiami wstaw znak „<” lub „>” opisujący relację między wartościami gęstości roztworów opisanej substancji chemicznej. Uzasadnij swój wybór. Uzasadnienie: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
Na zamieszczonej fotografii przedstawiono pewne fizyczne zjawisko optyczne występujące w układach koloidalnych.
Podkreśl właściwe słowa w nawiasach, aby powstały zdania prawdziwe. Przedstawione zjawisko optyczne nosi nazwę efektu (indukcyjnego, Tyndalla, wspólnego jonu). W układzie widocznym na fotografii fazą rozpraszającą jest (woda / powietrze), natomiast fazę rozproszoną stanowi (woda / powietrze). © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W celu przygotowania roztworu NaCl o stężeniu 0,6 mol∙dm–3 w jednym z przedstawionych naczyń oznaczonych cyframi 1.–4. wykorzystano dokładnie 3,51 g soli oraz wodę destylowaną.
Wykonaj niezbędne obliczenia, a następnie wybierz właściwe naczynie, w celu przygotowania w nim opisanego roztworu. Opisz czynności jakie należy wykonać. Numer wybranego naczynia: Opis czynności: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone
W celu przygotowania roztworu NaCl o stężeniu 0,6 mol∙dm–3 w jednym z przedstawionych naczyń oznaczonych cyframi 1.–4. wykorzystano dokładnie 3,51 g soli oraz wodę destylowaną.
W warunkach prowadzonego doświadczenia opisany roztwór ma gęstość 1,03 g∙cm–3.
Na podstawie niezbędnych obliczeń ustal jego stężenie wyrażone w procentach masowych oraz określ masę znajdującego się w nim rozpuszczalnika. Wyniki podaj z dokładnością do pierwszego miejsca po przecinku. Stężenie procentowe: Masa rozpuszczalnika: © dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone