DWMED

Breadcrumbs

Opis obserwacji towarzyszących przeprowadzonemu doświadczeniu z udziałem zawartości jednej z probówek. Podręcznik 9.7 zad. 3

W czterech niepodpisanych pojemnikach znajdowały się próbki: oligopeptydu o sekwencji aminokwasów Ala-Phe-Ser oraz trzech aminokwasów – fenyloalaniny, kwasu asparaginowego oraz tyrozyny. W celu identyfikacji wymienionych związków chemicznych przeprowadzono doświadczenie chemiczne, podczas którego próbki analizowanych substancji rozdzielono do trzech serii probówek.

Seria nr 1: na zawartość każdej z probówek podziałano niewielkim nadmiarem stężonego roztworu kwasu azotowego(V). Zmianę barwy zawartości naczynia zaobserwowano w probówkach o numerach 1, 2 i 4.

Seria nr 2: do naczyń o numerach 1, 2 i 4 wprowadzono nadmiar wody oraz nieco wodnego roztworu chlorku żelaza(III). Wyłącznie w probówce o numerze 1 zaobserwowano objaw świadczący o przebiegu reakcji chemicznej.

Seria nr 3: zawartość probówek nr 2 i 4 wprowadzono do świeżo strąconego osadu wodorotlenku miedzi(II) i energicznie wstrząśnięto ich zawartością. W obu przypadkach zaobserwowano wspólny objaw świadczący o przebiegającej reakcji chemicznej, przy czym gdy wykorzystana została próbka z probówki nr 4 układ przyjął ciemnoniebieskie zabarwienie.

Napisz, o jakim objawie świadczącym o przebiegającej reakcji chemicznej w probówce nr 1 (druga seria) mowa jest po przeprowadzeniu doświadczenia z jej zawartością?

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone


Określenie wspólnego objawu reakcji chemicznej. Podręcznik 9.7 zad. 4

W czterech niepodpisanych pojemnikach znajdowały się próbki: oligopeptydu o sekwencji aminokwasów Ala-Phe-Ser oraz trzech aminokwasów – fenyloalaniny, kwasu asparaginowego oraz tyrozyny. W celu identyfikacji wymienionych związków chemicznych przeprowadzono doświadczenie chemiczne, podczas którego próbki analizowanych substancji rozdzielono do trzech serii probówek.

Seria nr 1: na zawartość każdej z probówek podziałano niewielkim nadmiarem stężonego roztworu kwasu azotowego(V). Zmianę barwy zawartości naczynia zaobserwowano w probówkach o numerach 1, 2 i 4.

Seria nr 2: do naczyń o numerach 1, 2 i 4 wprowadzono nadmiar wody oraz nieco wodnego roztworu chlorku żelaza(III). Wyłącznie w probówce o numerze 1 zaobserwowano objaw świadczący o przebiegu reakcji chemicznej.

Seria nr 3: zawartość probówek nr 2 i 4 wprowadzono do świeżo strąconego osadu wodorotlenku miedzi(II) i energicznie wstrząśnięto ich zawartością. W obu przypadkach zaobserwowano wspólny objaw świadczący o przebiegającej reakcji chemicznej, przy czym gdy wykorzystana została próbka z probówki nr 4 układ przyjął ciemnoniebieskie zabarwienie.

Podaj, jaki wspólny objaw przebiegającej reakcji chemicznej zarejestrowano podczas prowadzonego doświadczenia z wykorzystaniem trzeciej serii probówek oraz jaką barwę przyjęła uzyskana w ten sposób zawartość probówki nr 2?

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone


Przypisanie zawartości naczyń reakcyjnych trójliterowych oznaczeń aminokwasów. Podręcznik 9.7 zad. 5

W czterech niepodpisanych pojemnikach znajdowały się próbki: oligopeptydu o sekwencji aminokwasów Ala-Phe-Ser oraz trzech aminokwasów – fenyloalaniny, kwasu asparaginowego oraz tyrozyny. W celu identyfikacji wymienionych związków chemicznych przeprowadzono doświadczenie chemiczne, podczas którego próbki analizowanych substancji rozdzielono do trzech serii probówek.

Seria nr 1: na zawartość każdej z probówek podziałano niewielkim nadmiarem stężonego roztworu kwasu azotowego(V). Zmianę barwy zawartości naczynia zaobserwowano w probówkach o numerach 1, 2 i 4.

Seria nr 2: do naczyń o numerach 1, 2 i 4 wprowadzono nadmiar wody oraz nieco wodnego roztworu chlorku żelaza(III). Wyłącznie w probówce o numerze 1 zaobserwowano objaw świadczący o przebiegu reakcji chemicznej.

Seria nr 3: zawartość probówek nr 2 i 4 wprowadzono do świeżo strąconego osadu wodorotlenku miedzi(II) i energicznie wstrząśnięto ich zawartością. W obu przypadkach zaobserwowano wspólny objaw świadczący o przebiegającej reakcji chemicznej, przy czym gdy wykorzystana została próbka z probówki nr 4 układ przyjął ciemnoniebieskie zabarwienie.

Numerom poszczególnych probówek przypisz nazwy znajdujących się w nich, zidentyfikowanych substancji chemicznych. W tym celu skorzystaj z trójliterowych oznaczeń aminokwasów.

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone




Określanie nazw produktów przebiegającej reakcji chemicznej po dodaniu kwasu solnego. Podręcznik 9.8 zad. 2.1

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne zilustrowane poniższym rysunkiem. Literami X, Y oraz Z, w sposób losowy oznaczono wodne roztwory – gliceryny, propanalu oraz sacharozy. Po wprowadzeniu danego odczynnika do każdej z probówek i energicznym wstrząśnięciu ich zawartością, tylko w naczyniach o numerach 1, 2, 3 oraz 5 zaobserwowano ten sam objaw świadczący o przebiegu reakcji chemicznej. Po ogrzaniu każdej z uzyskanych w ten sposób mieszanin, zmiany zaobserwowano jedynie w naczyniach o numerach 1, 2 oraz 4, przy czym w probówkach tych powstał ten sam związek chemiczny, ale na drodze innych przemian.

W celu odróżnienia zawartości probówek o numerach 3 i 5 zdecydowano się wykonać jeszcze jeden eksperyment. Zawartość tych naczyń rozlano do dwóch różnych zlewek, następnie zakwaszono przy użyciu kwasu solnego i ogrzewano w temperaturze 50 ⁰C przez 10 minut. Po tym czasie do każdego z naczyń wprowadzono roztwór wodorotlenku sodu i ogrzano na łaźni wodnej o temperaturze 90 ⁰C. W zlewce, do której wprowadzono zawartość probówki nr 5 zaobserwowano objaw świadczący o przebiegającej reakcji chemicznej, którym było pojawienie się ceglastoczerwonego osadu.

Określanie nazw produktów przebiegającej reakcji chemicznej po dodaniu kwasu solnego. Podręcznik 9.8 zad. 2.1

Podaj nazwy produktów organicznych jakie powstały po dodaniu kwasu solnego oraz ogrzaniu zawartości naczynia reakcyjnego do temperatury 50 ⁰C.

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone


Przypisywanie roztworów określonych substancji (gliceryny, propanalu, sacharozy) do probówek. Podręcznik 9.8 zad. 2.2

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne zilustrowane poniższym rysunkiem. Literami X, Y oraz Z, w sposób losowy oznaczono wodne roztwory – gliceryny, propanalu oraz sacharozy. Po wprowadzeniu danego odczynnika do każdej z probówek i energicznym wstrząśnięciu ich zawartością, tylko w naczyniach o numerach 1, 2, 3 oraz 5 zaobserwowano ten sam objaw świadczący o przebiegu reakcji chemicznej. Po ogrzaniu każdej z uzyskanych w ten sposób mieszanin, zmiany zaobserwowano jedynie w naczyniach o numerach 1, 2 oraz 4, przy czym w probówkach tych powstał ten sam związek chemiczny, ale na drodze innych przemian.

W celu odróżnienia zawartości probówek o numerach 3 i 5 zdecydowano się wykonać jeszcze jeden eksperyment. Zawartość tych naczyń rozlano do dwóch różnych zlewek, następnie zakwaszono przy użyciu kwasu solnego i ogrzewano w temperaturze 50 ⁰C przez 10 minut. Po tym czasie do każdego z naczyń wprowadzono roztwór wodorotlenku sodu i ogrzano na łaźni wodnej o temperaturze 90 ⁰C. W zlewce, do której wprowadzono zawartość probówki nr 5 zaobserwowano objaw świadczący o przebiegającej reakcji chemicznej, którym było pojawienie się ceglastoczerwonego osadu.

Przypisywanie roztworów określonych substancji (gliceryny, propanalu, sacharozy) do probówek. Podręcznik 9.8 zad. 2.2

Literom X, Y oraz Z przypisz nazwy odpowiednich związków chemicznych, których wodne roztwory wykorzystano podczas opisanych eksperymentów.

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone







Ustalanie wzorów grupowych związków organicznych na podstawie widm 1H NMR, 13C NMR oraz analizy elementarnej

Spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) może być wykorzystywana jako metoda uzupełniająca analizy elementarnej podczas określania struktury związków organicznych. W zarejestrowanym widmie 1H NMR liczba sygnałów odpowiada liczbie grup równocennych atomów wodoru, a w widmie 13C NMR liczba sygnałów odpowiada liczbie grup równocennych atomów węgla w cząsteczce badanej substancji. Z uwagi na oddziaływania danej grupy równocennych atomów wodoru z sąsiadującymi grupami atomów wodoru, sygnały w widmie 1H NMR często widoczne są w postaci rozszczepionej, co objawia się pojawieniem kilku przylegających do siebie pików o praktycznie identycznej wartości wyrażonego w jednostce ppm przesunięcia chemicznego.

Rysunek poniżej przedstawia widmo 1H NMR pewnego związku chemicznego X. Sygnały oznaczone umownie literami A oraz C są rozszczepione.

W widmie 13C NMR substancji chemicznej X obserwuje się jedynie cztery sygnały.

Na podstawie: R. M. Silverstein, F. X. Webster, D. J. Kiemle, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Warszawa 2012.

Próbkę związku chemicznego X o masie 8,64 g poddano również analizie elementarnej spalając ją w nadmiarze tlenu. Powstałą parę wodną skroplono w temperaturze 4 oC pod ciśnieniem normalnym, a objętość uzyskanej cieczy wyniosła 8,64 cm3. Pozostałą mieszaninę gazów wprowadzono następnie do płuczki z wodnym roztworem wodorotlenku potasu. Stwierdzono wówczas, że masa zawartości tego naczynia zwiększyła się o 21,12 g. W wyniku redukcji substancji X uzyskano związek Y, którego odwodnienie doprowadziło do powstania mieszaniny związków organicznych, stanowiącej głównie izomery geometryczne typu cistrans. Efekt końcowy próby Trommera z udziałem związku X oraz związku Y jest taki sam, co ilustruje zamieszczona fotografia.

Wykonaj niezbędne obliczenia, a następnie narysuj wzory półstrukturalne (grupowe) cząsteczek związków chemicznych X i Y oraz tego izomeru geometrycznego, którego cząsteczki mają budowę polarną. Uzupełnij tabelę.

Rozwiązanie tego zadania dostępne jest nieodpłatnie pod poniższym linkiem:

© dr inż. Rafał Szczypiński, wszelkie prawa zastrzeżone



Paginacja